Eriarstile pääsemine paneb kannatuse proovile

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Heade silmaarstide juurde on eriti pikad järjekorrad.
Heade silmaarstide juurde on eriti pikad järjekorrad. Foto: Andres Teiss/ Postimees.

Tallinlanna Raili Nugin tõdes, et üha keerulisem on saada lapsele sügiseks Ida-Tallinna keskhaigla silmakliinikusse arstiaega, sest teadmatuses siplevast registratuurist soovitatakse tal aja broneerimiseks iga päev uuesti helistada.

«Ma helistan sinna iga päev, aga juba teist nädalat järjest öeldakse mulle iga päev: ei tea, millal oktoobri ajad tulevad, helistage homme uuesti,» oli Nugin nõutu.

«Täna ma küsisin, et milles küsimus, registratuuri töötaja vastas, et see tuleneb haigekassa lepingute vähenemisest - kuna pole selge, kui palju vähendatakse ja kui palju jääb, siis nad ei saagi anda aegu. Aga nad ka ei tea, millal see selgub,» rääkis naine, kelle sõnul on keskhaigla silmakliinikus töötava silmaarsti juurde niigi alati väga keeruline numbrit saada.

Postimees.ee proovis ka ise Ida-Tallinna keskhaigla registratuuri numbril helistades silmaarstile oktoobrikuuks aega saada. «Ei ole veel graafikut tulnud. Ei oska öelda, millal tuleb. Ei tea täpselt, kellest see sõltub: haigekassast ja kõigest,» vastati registratuurist.

Lääne-Tallinna keskhaigla registratuuri helistades proovis ajakirjanik aega saada naistenõuandlasse - heade naistearstide juurde pääsemine on läbi aegade keeruline olnud. «Ei ole praegu aega pakkuda, uus graafik tuleb 10. juunil, helistage siis kell 10,» soovitatakse sealt lahkesti. Registratuuri vastuvõtja kinnitab, et need ajad jagatakse laiali väga kiiresti.

Järjekorrad kuus kuud avatud

Ida-Tallinna keskhaigla juhatuse esimees Ralf Allikvee ütles, et sügiseks peaks arstiaegu saama küll, sest nüüd avatakse järjekorrad kuus kuud varem. «Kui järjekorrad olid avatud kaks kuud, siis 10-15 protsenti patsientidest ei tulnud kohale. Nüüd proovime, kas see süsteem on parem.»

Allikvee arvas, et kui registratuurist arstiaegu anda ei ole, on järelikult ajad otsas. Et vastuseks öeldakse oktoobrikuise graafiku puudumine, ei tohiks tema sõnul olla.

Samas viitas ka Allikvee haigekassa kärpele, mille tõttu ostetakse haiglalt 10 078 ravijuhtu vähem. «Täna ei ole me läinud inimeste koondamise peale. Üks on see, mida haigekassa ostab, teine, mida inimene omavastutusel ostab - aga ka seal on pikad järjekorrad, midagi pole teha,» sõnas haigla juht.

Tema sõnul pole eriarstijärjekorrad möödunud aastaga võrreldes märkimisväärselt suurenenud, 1. mai seisuga oli arstijärjekorras 44 778 patsienti ehk 443 enam kui mullu samal kuupäeval. Samal ajal on tema andmetel teiste haiglate järjekordades umbes 23 000 patsienti.
Allikvee arvas, et inimeste eelistused paneb paika nii kliinikute hea asukoht kesklinnas kui usaldus nende tugevate arstide vastu.

«Me oleme võimelised rohkem tegema, kui täna lepinguga kaetud,» sõnas haiglajuht. «Kuid ega haiglad ela teisel planeedil kui Eesti riik.»

Ta soovitas patsiendil proovida tagasikutse aega saada arstilt endalt: «Ma võtan ka ise arstina vastu ja kelle tagasi kutsun, sellele panen ise kohe aja kinni.» Teiseks soovitas ta proovida interneti broneerimissüsteemi iPatsient.

Tartu Ülikooli kliinikumi avalike suhete juht Kristi Tael ütles, et nende andmetel viimasel ajal eriarstide järjekorrad pikenenud ei ole. «Kõige pikem on järjekord silmaarsti vastuvõtule,» sõnas ta. «Aga et aega üldse ei saa, sellist asja küll ei ole.»

Haigekassa: vähenemine vaid neli protsenti

Haigekassa avalike suhete juht Evelin Koppel ütles, et haigekassa lepingud on haiglatega sõlmitud aasta lõpuni ja vähendamise maht otsustati juba veebruarikuus riigi negatiivse lisaeelarvega. «Rohkem lepingute mahtu ei vähendata,» kinnitas Koppel. Samas tõi ta välja, et lepingumahud vähenesid keskmiselt umbes nelja protsendi võrra: «See ei tohiks küll tõele vastata, et haigekassa lepingute vähenemise tõttu eriarstile sügiseks numbrit ei saa.»

Koppel lisas, et haigekassa lepingutes on sees ka tingimus, et tervishoiuteenust tuleb osutada terves ulatuses ja ajavahemikus, seega peab teenus olema tagatud aasta lõpuni.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles