Uuring: koolipäev algab teismeliste jaoks reeglina liiga vara

Liis Velsker
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Teismeline väsib koolis väga ära.
Teismeline väsib koolis väga ära. Foto: Panther Media / Scanpix

Ameerika lastearstide akadeemia hiljutine raport näitab, et koolipäeva alguse hilisemaks lükkamine võib aidata teismelistel rohkem puhata.

Niipea, kui laisad suvepäevad lõpu leiavad, saabuvad karmi reaalsusena varahommikused äratuskellad, paljudel lastel algab sellega ühtlasi ka krooniline unepuudus õppeaastal, kirjutab The Atlantic.

Ameerikas alustavad koolid tavaliselt tegevust kell 8.00. New Yorgis alustavad aga paljud algkoolid tänavu õppetööd 40 minutit varem kui mullu, et jõuaks täita kõiki õppekava nõudmisi.

Selline muudatus lõppeb paraku aga uniste laste ja frustreeritud lapsevanematega. Möödunud esmaspäevast on vanemate ning laste poolt ka pediaatrid, kes avaldasid hinnangu, et «ebapiisav uni noorukieas on tõsine rahvatervise probleem, mis mõjutab oluliselt tervist ja turvalisust, samuti akadeemilist edukust keskkooliõpilastel».

«Empiirilisi tõendeid selle kohta, et krooniline unepuudus kahjustab teismeliste tervist ning nende jõudlust, on viimaste kümnenditega ainult juurde tulnud,» teatas lastearst ning uuringu üks autoritest Judith Owens.

Ta tõi välja, et näiteks sel kevadel avaldatud teadusuuring näitas, milline on positiivne mõju üle 9000-le õpilasele kaheksas keskkoolis, kes otsustasid lükata koolitundide algust hilisemaks. Neil paranesid nii hinded kui ka standardiseeritud testide tulemused, samuti vähenesid 65-70 protsenti teismelistega toimunud autoavariid – teatavasti võib sõltuvalt osariigist USAs autojuhiload saada ka 16aastaselt.

Akadeemia hinnangul peitub lahendus selles, et koolitundide algust lükata hilisemaks. «Enamikes linnaosades peaksid põhi- ja keskkoolides tunnid algama mitte varem kui 8.30,» teatas akadeemia teates. Sellel oleks kasulik mõju nii laste vaimsele ja füüsilisele tervisele, õppeedukusele kui ka isegi autojuhtimisele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles