Puuviljasuhkru seniteadmata pahupool

Marina Lohk
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Teadlaste sõnul võib puuviljas leiduv suhkur fruktoos suurendada isu suure kalorsusega toitude järele.

Ajakirjas PNAS kirjeldatud väikese katse käigus tarbisid 24 vabatahtlikku magusat jooki, mis oli ühel päeval magustatud fruktoosi ja teisel päeval glükoosiga, vahendab kliinik.ee BBC’d. 

Võrreldes glükoosi sisaldava joogiga suurenes fruktoosijoogi tarbimisel nälg ja kasvas isu selliste toiduainete järele nagu küpsised ja maiustused. Tulemuste põhjal võib järeldada, et eri suhkrud võivad meid erinevalt mõjutada

Suhkrut esineb toiduainetes mitme nime all: maltoos, glükoos, fruktoos, sahharoos, laktoos, dekstroos, mesi, siirupid, suhkruroog ja suhkrupeet.

Selleks, et erinevate suhkrute ja nende mõju kohta rohkem teada saada, korraldasid USA Lõuna-California ülikooli uurijad katse vabatahtlikega. 24 osalejale anti magustatud kirsimaitselist jooki, kuid neile ei öeldud, kas see sisaldas fruktoosi või glükoosi.

Pisut hiljem paluti neil hinnata, kui näljased nad on.

Sel ajal, kui neile näidati ahvatlevate toitude pilte – küpsiseid, maiustusi, burgereid ja pitsat – ning mõnda n-ö neutraalsemat fotot hoonetest, skaneeriti lisaks nende aju.

Mõned päevad hiljem korrati katset samade vabatahtlikega. Ainus erinevus seisnes nende kirsijooki lisatud magusaine tüübis.

Ajuskaneering näitas, et inimesed reageerisid toidupiltidele tugevamini siis, kui nad olid tarbinud glükoosi asemel fruktoosi. Uuringu alusel tekkis inimestel suurem söögiisu vahetult pärast fruktoosi tarbimist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles