Toidutööstus ei suuda rämpstoidu reklaamimisest loobuda

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kuigi Euroopa toiduainetööstused lubasid vabatahtlikult oma toodete reklaami lastele piirama hakata, kukkus see aktsioon suures ulatuses läbi ning rämpstoidureklaam pole kuhugi kadunud.

2007. aastal ühinesid suurimad Euroopa toiduettevõtted «Euroopa Liidu lubadusega», millega nad on kohustatud muutma ja piirama viisi, kuidas oma tooteid lastele reklaamida, kirjutab EurActiv. Nad lubasid alla 12-aastastele reklaamida vaid tooteid, mis vastavad WHO poolt seatud seatud kriteeriumitele ebatervisliku toidu kohta. MTÜ Foodwatch viis aga hiljuti Saksamaal läbi uuringu, milles tõestas, et paljud tootjad pole ebatervislike toitude reklaame korrigeerinud.

Foodwatch võttis vaatluse alla 281 toodet, mis olid valmistatud Saksamaal, teiste seas kontrolliti Kellogg’s hommikuhelbeid, Ferrero maiuseid, Danone piimatooteid ja Coca Cola karastusjooke. Sellega selgus, et vaid 29 toodet neist vastas WHO poolt seatud kriteeriumitele tasakaalustatud toidu kohta, mida oleks korrektne ka lastele reklaamida.

«Oma suurte lubadustega tõstis toiduainetööstus end esiliinile võitluses rasvumisega, kuid samaaegselt reklaamiti lastele ikkagi maiustusi ja rämpstoitu edasi. Tegu on kurvakstegeva turundusnipiga,» ütles Foodwatchi analüütik Oliver Huizinga.

Kontrollitud firmade hulgast said näiteks McDonald’s ja Nestle üsna arvestatava tulemuse. McDonald’si reklaamitavatest toodetest vastab WHO kriteeriumitele peaaegu kolmandik, Nestle toodete hulgast olid sobilikud 11 toodet 42-st kontrollitust. Coca Cola ja PepsiCo toodetest ei vastanud aga ükski kriteeriumitele, mille järgi neid lastele sobilike toodetena reklaamida võiks.

Foto:
Foto: Foto: Paul Sakuma

Uuringu tulemusi hinnates pole toiduainetööstus suutnud oma lubadusi pidada ega tooteid tervislikumaks teha. Näiteks laste hommikusöögihelvestes jäi suhkrusisaldus enamikel vaadeldud toodetel 30 protsendi juurde, WHO soovitab aga suhkru kõrgeimaks piirmääraks 15 protsenti.

Üheks põhjuseks, miks kampaania läbi kukkus, võib pidada seda, et «EL lubaduse» kohaselt on keelatud küll tavapärane reklaam lastele, kuid nende lemmiktegelaste kujutamine toidupakenditel on siiski lubatud. Saksamaa diabeediabeediliidu (DDG) eksperdid on arvamusel, et ka senine reklaami vanusepiirang kuni 12-aastastele on liiga madal ning seda võiks tõsta 16 eluaastani. «Tootjatepoolse vabatahtliku enesepiiramise meetod ebaõnnestus,» lisas DDG tegevjuht Dietrich Garlichs.

DDG liikmed ning Foodwatch kutsuvad üles kehtestama terviklikumat reklaamikeeldu toodetele, mida peetakse WHO toidukriteeriumite kohaselt ebatervislikeks. Selle alla kuuluvad näiteks šokolaad, magusad kondiitritooted, mahlad, energiajoogid ja jäätis. «Kehtestada tuleb seadus, mis reguleeriks tõhusalt lastele suunatud reklaame,» ütles Foodwatchi juht Thilo Bode.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles