Soome kogemus: mida tehti, kui arsti juurde pääsemine oli keeruline

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arstile pääsemiseks tuleb sageli oodata järjekorras.
Arstile pääsemiseks tuleb sageli oodata järjekorras. Foto: Panther Media / Scanpix

Seminaril «Redesigning Health» esinenud Ilona Rönkkö tutvustas, millised teenused on esmatasandi tervishoius Hämeenlinna näitel teenuste disain-mõtlemist kasutades ümber kujundatud.

Esmatasandi disainimise protsess algas Hämeenlinnas umbes 2010. aastal, kui leiti, et Hämeenlinna esmatasandi tervishoid vajab reformi: arsti juurde pääsemine oli keeruline ning ravi tulemused kehvad, eriti krooniliste haiguste puhul, kirjutab Med24.ee.

Ravis keskenduti peamiselt akuutsetele terviseprobleemidele, samas kui kroonilised või kaasuvad haigused jäid lihtsasti tähelepanuta. Samuti leiti, et olemasolevat ressurssi peaks tõhusamalt kasutama.  Järgmise sammuna pani projekti juhtrühm paika reformi eesmärgid, kasutades IHI Triple Aim raamistikku. See mudel pakub välja lähenemise tervisesüsteemi tulemuse optimeerimiseks samaaegselt läbi kolme dimensiooni: parandades patsiendi ravikogemust (sh kvaliteet ning rahulolu), parandades elanikkonna tervist ning vähendades tervishoiu kogukulutusi.

Reformiks töötati välja interventsioonid, mis põhinesid kroonilise ravi mudelil, mis pakub patsiendi segmenteerimise ning teenuse disaini lähenemisi. Määrati ära kaks erinevat patsientide gruppi: erinevate krooniliste terviseprobleemidega patsiendid, kes vajasid rohkem arstiabi ning akuutse või triviaalse terviseprobleemiga patsiendid.

Nendele kahele grupile disainiti uued teenused. Näiteks kui varem olid ainult vastuvõtud, telefonikõned ning mõned grupivisiidid, siis nüüd pakutakse patsiendile ka elektroonilisi teenuseid enda jälgimiseks. Need teenused võivad ka olla integreeritud ja moodustada osa kliiniliste otsuste tugisüsteemist.

Samuti pakutakse grupinõustamist patsientidele, kes soovivad kaalust alla võtta või suitsetamise maha jätta ning raviplaani või juhtumikorraldajat, kes toetaks patsiendi toimetulekut, eriti mitmete krooniliste terviseprobleemide korral.

Õed, arstid, terapeudid, psühhiaatriaõed, hambaarstid ja veel mõned eksperdid on multiprofessionaalse tiimi liikmed – tiim toetab nii patsienti kui juhtumikorraldajaid.

Lähenemise efektiivsust mõõdeti kümne indikaatori abil, näiteks olid need kehamassiindeks, vererõhk, suitsetamine, mõningad labori näitajad (LDL, HbA1C), mis vajasid EHRis struktureeritud andmeid.

Pärast viit aastat saame nüüd tulemusi hinnata krooniliste haiguste patsientide grupis. 2014. aastal viidi läbi rahulolu-uuring kümnes suures omavalitsuses ning Häämeenlinna sai parima tulemuse. 

Loe artiklit täismahus meditsiiniuudiste portaalist Med24.ee.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles