Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

KAART: vaata, kus saab Tallinnas pinksi mängida

Loe ka lauatennise tervisemõjudest

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Lauatennise laud muuseumiööl Kultuurikatlas | FOTO: Liis Treimann / Postimees

Kui võistlustasemel lendab lauatennises pall kuni 180 kilomeetrit tunnis, siis aeglasemalt pingpongi mängivad harrastajad teevad head oma tervisele, liiati tuleb see ala kasuks vigastusest taastumisel.

Kus Tallinnas saab tasuta lauatennist mängida?


60 aastaga nii Eestis kui ka mujal medaleid võitnud lauatennisemängija ja treeneri Rein Lindmäe hinnangul saab seda mängu mängida kõrge eani. Tema sõnul on Euroopa ja maailma meistrivõistlused veteranide hulgas populaarsed – alati osaleb 4000–5000 võistlejat. Kõige kõrgem vanuseklass on võistlustel 90+, kus meistri sõnul võistleb märkimisväärne hulk mängijaid, on olnud isegi saja-aastasi osavõtjaid.

64-aastane Lindmäe ise teeb iga päev trenni ja peab lauatennisetarvikute poodi. Terve tema elu on lauatennisega seotud. «Ma ei oskakski teisiti,» lausus tenniselegend. Lindmäe toob eeskujuks Eesti vanima lauatennisemängija, 92-aastase Leonhard Kasaku, kes käib trennis kolm korda nädalas.

«Lauatennis on lahe. Ta paneb sind mõtlema ja paneb sind liikuma,» ütles Lindmäe. See on sport, mida on võrreldud kabe ja malega, sest strateegiline mõtlemine peab mängijal käpas olema.

Üks liikumise vorm

Seda, et just lauatennis pikka eluiga võiks soodustada, spordiarst Mihkel Mardna väita ei söanda. Pikaealisuse tagab tema sõnul kolm asja: aktiivne elulaad, madala kalorsusega dieet ja riskikäitumise maandamine, näiteks purjus peaga sõitmisest või punase tulega üle tee jooksmisest hoidumine. Mardna sõnul on tervisele kasulik igasugune füüsiline koormus ja kehaline aktiivsus. «Lauatennis on lihtsalt üks variant, kuidas liikuda,» lisas ta.

Lauatennis toob üldist tervisekasu südame- ja veresoonkonnale. Kardiovaskulaarsüsteem vajab sujuvaks tööks eri pulsisagedusi. Aeglasemas ehk aeroobses faasis on pulsisagedus 100–120 lööki minutis, kuid sama hädasti on vaja lühikeseks ajaks kiiremaid sutskaid, kui pulss tõuseb 160–170 löögini minutis.

«Kes need pulsisagedused mõistlikult treeningplaani paigutab, sel on väljavaateid kaua elada,» sõnas Mardna. Ta lisas, et igal harrastajal tuleks arvestada enda terviseprobleemidega ja vajadusel kooskõlastada treeningkoormus pere- või spordiarstiga.

Spordiarsti sõnul on liikumisel üldse palju kasulikke mõjusid. «Füüsiline aktiivsus vähendab soolevähi riski, aitab hoida vaimu värskena, kardiovaskulaarsüsteemi heas toonuses, aitab vältida luude hõrenemist, suurendada lihastoonust, mis säilitab asendi tundlikkust,» tõi ta mõned näited.

Mardna sõnul ei teki vanemas eas luumurrud mitte niivõrd luude hõrenemisest, vaid pigem kalduvusest kukkuda. Kukkumine on aga enamasti tingitud langenud lihastoonusest ja kehvemast koordinatsioonist. Mõlemat saab lauatennisega arendada.

Lähtudes maailma tervishoiuorganisatsiooni soovitusest liikuda aktiivselt tund aega päevas ehk seitse tundi nädalas, järeldas Mardna, et paar-kolm tundi sellest võib küll veeta lauatennist mängides.

Siiski rõhutas ortopeed, et spordis on oluline vaheldus. Plaani tehes võiks silmas pidada, et treening oleks võimalikult mitmekülgne ja treenija süda saaks töötada eri löögisagedusega.

Aitab vigastusest taastuda

Kuna lauatennis on suhteliselt vigastustevaene spordiala, sobib see paljudele. «Sa ei lõhu ennast ära ja saad üpris kergesti mängitud vigastusteta,» seletas Rein Lindmäe.

Lindmäe sõnul jõuavad tema juurde poodi just sel põhjusel sportlased rohkem füüsilist pingutust nõudvatelt aladelt ja paluvad, et ta müüks neile lauatennisereketi. «Võrkpallurid ja korvpallurid, kelle jalad ja põlved on läbi, ütlevad, et ainult lauatennist saaks veel mängida,» rääkis Lindmäe.

Ka spordiarst Mardna on nõus, et lauatennis sobib ühe taastusravi variandina. «Ülajäsemete vigastuse või põlvetrauma puhul on asenditundlikkus häiritud ning kuna lauatennis nõuab head tasakaalu ja koordinatsiooni, aitab see kindlasti taastuda,» põhjendas ortopeed.

Tema sõnul sobib lauatennis hästi ülajäsemete vigastuste taastusraviks. «Kui luumurd on juba kokku kasvanud ja füsioterapeut on jõudnud oma harjutuste kavaga nii kaugele, et on vaja parandada lihastoonust ja liigeste liikuvusulatust, tuleb kasuks koordineeritud tegevus, mille juures on pulss umbes sada lööki minutis,» selgitas Mardna.

Taastusravi eesmärgil lauatennist mängides ei soovita spordiarst jõulist servi ega kiiret mängu, vaid eelistada tasuks rahulikus tempos kõksimist.

Lauatennis

  • Võistlustasemel maailma kiireim spordiala: pall lendab koguni 180 kilomeetrit tunnis. Kuigi mõnes teises spordis lendab pall isegi kiiremini, muudab lauatennise maailma kiireimaks mängijate kõigest kolmemeetrine vahe, mis nõuab eriti kiiret reageerimist.
  • Mängitakse reketi ja palliga (läbimõõt 40 mm) täisnurksel laual (274 x 152,5 cm, kõrgus 76 cm). 15,25 cm kõrgune võrk jaotab laua põiki pooleks.
  • Lauatennise sünnimaa on Suurbritannia. Olümpiamängude kavva võeti lauatennis 1988. aastal Sŏulis, MM-võistlusi hakati korraldama 1927 ja EM-võistlusi 1958.
  • Vali pinksi mängimiseks võrdväärne partner, sest võrdse vastasega tekivad mängu kiiremad momendid ja pall ei lenda pidevalt mängust välja.

LISA

Sotsiaalne pinks levib üle Eesti

Üle Eesti võib leida üha rohkem avalikke pinksilaudu ja vabas õhus mängitav sotsiaalne pingpong muutub aina populaarsemaks, üksi Tallinnas on üles pandud mitukümmend avalikku lauatenniselauda.

«Sotsiaalset pinksi saab ja võib mängida nii avalikel, spordisaalide kui ka isetehtud, improviseeritud laudadel – piiranguid pole. Küsimus on pigem loomingulises lähenemises,» rääkis pinksiprojektide eestvedaja ja MTÜ Linnasilm looja Risto Kozer.

Vastase alistamine on sotsiaalses pinksis teisejärguline, seetõttu ei panustata ärategemisele, vaid palli ja emotsioonide mängushoidmisele. Õhustik on vaba ja taustaks võib mängida muusika.

Sotsiaalse pingpongi üritusi korraldatakse tänavu 20 linnas. Neid väisab lauatenniseprojekt «Pinksiklubi Eesti 100», mis toob ürituste tarbeks linnadesse ilma- ja vandaalikindlad lauatenniselauad. «Need lauad pole tavalised, vaid kunstnike ja disainerite kujundatud,» ütles Kozer.

Projekt on juba käinud näiteks Sillamäel, Narvas, Ahtmes, Haapsalus, Tartus ja Värskas. Pärast üritust jääb pinksilaud linna avalikku kasutusse.

LISA

Hakka mängima: kuidas valida reketit?

Lauatennisetreener Rein Lindmäe sõnul on lihtsam alustada aeglase reketiga, mille võib leida peaaegu igast laiatarbekauplusest. Sellega on palli kergem kontrollida.

«Mida kiirema reketiga mängida, seda raskem on vastasel, sest pall lendab temani kiiremini,» seletas Lindmäe. Kuigi alustada võiks aeglasema reketiga, soovitab ta vahetada see edaspidi kiirema vastu välja, sest siis läheb ka mäng põnevamaks.

Samal ajal hoiatab Lindmäe, et kiirem reket nõuab harjumist. «Inimesed ei ole tavaliselt harjunud, et kiire reketiga peab poole vähem tööd tegema ning mõned ehmatavad ära, kui pallid hakkavad üle laua lendama,» lisas ta.

Õues mängimiseks on soovitatav valida plastmassist reket, mis võib jääda ka vihma kätte. Samuti ei kahjusta õuereketi kummi päike. Lindmäe ei soovita kallima puust reketiga üldse õue ja eriti päikese kätte minna, sest reketikumm läheb libedaks ja pall ei haaku sellega enam nii hästi. «Väljas mängimiseks sobivad õuereketid või odavad sisereketid, millest ei ole kahju, kui päike need ära sööb,» juhendas ta.

Tagasi üles