Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Kuidas valida tervisele kasulikku võileivamääret?

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Või | FOTO: Stephen Gibson/Panthermedia/Scanpix

Või ja margariini ümber on aastaid olnud palju infomüra, kuid mida siis täpsemalt eelistama peaks ning kuidas vältida peidetud transrasvu margariinis.

Teadus ei ole kinnitanud, et omega-6 rasvhappeid sisaldavad taimse õli baasil margariinid vererõhku alandaksid või üldisele tervisele kuidagi hästi mõjuksid. Samal ajal ei ole leidnud kinnitust väited, et küllastunud rasvad tervisele kuidagi halvasti mõjuksid, küll aga soovitavad arstid, et küllastunud rasvad moodustaksid toidust vähem kui 10 protsenti, kirjutavad Terviseuudised.

Taimeõlid ja neist tehtud margariinid toodetakse rapsi-, soja-, maisi-, päevalille-, värvohaka jms seemnetest. Vastupidiselt võile või kookospähkliõlile ei ole neid õlisid võimalik toota lihtsa pressimise ja eraldamise teel, need tuleb taimedest keemiliselt ekstraheerida, desodoreerida, pleegitada, stabiliseerida. Antud protsesside tulemusena kaotavad rafineeritud õlid enamuse taimedes algupäraselt olnud vitamiinidest, fütotoitainetest ja antioksüdantidest.

Margariini tegemisel lisandub eelnimetatule veel ka hüdrogeenimine, sest vastupidiselt küllastunud rasvadele ei ole taimeõlid madalal temperatuuril tahked. Just hüdrogeenimise kõrvalproduktina tekivad palju kõlapinda leidnud kahjulikud transrasvad, mis kahjustavad rakumembraane, ummistavad artereid ja toovad kaasa vabade radikaalide tormijooksu meie kehas. Rafineeritud taimeõlid ja margariinid on ühed kõige tugevama keemilise muundamise läbinud toiduained, mida sellest hoolimata propageeritakse kui tervislikke.

Võis olevad küllastamata rasvad küll tõstavad LDL (halva) kolesterooli taset rohkem, kui transrasvad, kuid need ei mõjuta HDL (hea) kolesterooli taset. Transrasvad aga alandavad «hea» kolesterooli taset veres, kirjutab Medical news today.

Mille järgi valida tervisele kasulikku võid ja margariini?

  • Vali margariin, kus on kõige vähem transrasvu, eelistatavalt 0 grammi.
  • Ole tähelepanelik ja vaata sildilt, et toode ei sisaldaks osaliselt hüdrogeenitud rasvu.
  • Tea, et firmad võivad pakendile märkida, et toodes transrasvu, kui neid on seal vähem kui 0,5 grammi portsjoni kohta.
  • Kui margariin sisaldab osaliselt hüdrogeenitud õlisid, sisaldab see transrasvasid, isegi, kui sildil on  märgitud 0 grammi.
  • Transrasvad tahenevad toatemperatuuril, seega, mida kõvem on margariin, seda rohkem transrasvu see sisaldab.
  • Ostes võid, eelista võimalusel vabapidamisel lehmade piimast tehtud võid.

Toitumisterapeut Liis Orav soovitab Terviseuudistes margariinile eelistada võid ja kasutada rafineeritud taimeõlide asemel monoküllastumata ekstra virgin oliivõli, mida võib mõõdukal temperatuuril, 180–210 kraadi, kasutada ka praadimiseks. Kõrgetel temperatuuridel praadimiseks sobib aga suurepäraselt vana hea searasv. Võileiva peale võiks vahelduseks proovida hoopis taimse võina tuntud avokaadot.

Või hinna üheks kasvuteguriks arvatakse olevat tarbimisharjumuste muutumine. See, et üha rohkem inimesi margariinile võid eelistama on hakanud, on Euroopasse toonud võivarude vähenemise ja võihinna tõusu, vahendab Bloomberg.

Tagasi üles