Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Perearstid: alkoholitootjate veejoomiskampaania on lapsik

Lisatud alkoholitootjate liidu kommentaar!

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Alkohol. Foto on illustratiivne. | FOTO: Panther Media/Scanpix

Eesti Perearstide Selts avaldab nördimust alkoholitootjate kampaania «Kui võtad, võta vett vahele» osas ning peab seda vägagi vastutustundetuks.

Eestis joodi 2016. aastal iga elaniku kohta 8,3 liitrit puhast alkoholi, teatab perearstide selts. Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) hinnangul on tegelikult kuus liitrit elaniku kohta piir, millest alates tekib oluline kahju rahva tervisele. Kuigi alkoholitarbimine on vähenemas, siis sellest tekkinud tervisekahjustuste mõju avaldub alles aastate pärast.

«Perearstid näevad oma igapäevatöös otseselt alkoholist tingitud tervisekahjustusi, mis ei oleks tervislike eluviisidega kunagi avaldunud. Kahjuks puutume sageli kokku sellega, kuidas kahjustuste tekkides ei ole enam midagi võimalik muuta. Rääkida selles kontekstis lahendusena vee joomisest ja targast alkoholitarbimisest on lapsik ja vastutustundetu,» avaldas perearst Karmen Joller.

Arsti sõnul on alkoholitarbimisel kindel seos rahva tervise näitajatega, muu hulgas vähi, kõrgvererõhktõve ning mitme teise tõsise haiguse tekkemehhanismid on otseselt seotud alkoholi liigtarbimisega.

«Kui võtad, võta vett vahele!» on alkoholitootjate ja maaletoojate liidu kampaania, milles kutsutakse inimesi üles vastutustundlikkusele alkoholi tarbides. Iga tarbitud alkoholikoguse (näiteks pokaali veini või pitsi viina) kõrvale soovitatakse juua alati vähemalt klaas vett, et tagada inimväärne enesetunne.

Liidu tegevjuht Triin Kutberg ütles Postimehele, et kampaania eesmärk on edendada vastutustundlikku ja teadlikku alkoholitarbimiskultuuri, et liigtarbimisest tekkivaid kahjusid vähendada. «Me soovime, et inimesed teeksid alkoholi tarbides teadlikumad, mõistlikumad ja ohutumad valikud nii kodus kui ka mõnes meelelahutusasutuses viibides,» sõnas ta.

Kutberg kirjeldas, et kuigi eestimaalaste alkoholitarbimine väheneb iga aastaga, näitavad uuringud siiski, et alkoholi juuakse sageli ainsa eesmärgiga jääda purju. See toob kaasa kahjusid nii inimesele kui ka ühiskonnale laiemalt, nagu arstidki eelnevalt märkisid.

«Me mõistame, et inimeste käitumise ja tarbimiskultuuri muutmine nõuab pikaajalist ja järjepidevat tööd. Vee joomine on väike, aga oluline samm teadlikuma alkoholitarbimiskäitumise suunal,» ütles ta. Seepärast kaasati kampaaniasse ligi 90 baari, kohvikut, restorani jt, kes pakuvad klientidele alkoholi kõrvale tasuta joogivett ning selgitavad vajadust vett tarbida. Sõnumit levitab ka viis poeketti.

Kutberg lisas, et vee joomise olulisust alkoholitarbimise reguleerimise juures on toonitanud ka Tervise Arengu Instituut (TAI), kelle portaalis www.alkoinfo.ee soovitatakse juua alkoholi vaheldumisi vee või muu mittealkohoolse joogiga ning lisada alkoholile jääd. Niisamuti on rõhutanud WHO, et alkoholi liigtarbimisega seotud kahjude vähendamisel peaksid ennetustööd tegema, vajadusel sekkuma ning selgitusi jagama nii riik, tervishoiuasutused, ettevõtjad kui ka teised osapooled. «Me vajame terviklikku, kõiki osapooli arvestavat ja kaasavat rahvatervise ja alkoholipoliitikat,» kinnitas Kutberg.

Tagasi üles