Psühhiaater: ka kullast tablett ei taasta mälu

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Svetlana Zaitseva/Õhtuleht

Psühhiaater Peeter Jaanson vastas küsimusele toidulisandite mõjust inimese vaimsele tervisele, et ükski tablett, olgu see või kullast, ei võta väsimust, taasta kehvaks jäänud mälu ega turguta ajutegevust.


Jaansoni sõnul süüakse meil toidulisandeid üha rohkem, kusjuures inimesed ei süvene sellesse, miks nad seda teevad ja mis see neile annab. Tema soovitus on enne tabletipurgi järele haaramist enne üheksa korda mõelda ja ka oma tohtriga nõu pidada.

«Kui inimene tuleb minu juurde jutuga, et talle soovitati toidulisandeid, siis küsin vastu, miks tal neid vaja on. Kas mingil põhjusel ei piisa tavalisest toidust või on tekkinud eriolukord?,» rääkis Jaason.

Ta lisas, et kui kellelgi on olnud mingi raske kehaline haigus, millest raske välja tulla, siis on ehk tal tõesti mõnest toidulisandist või toonikust abi, aga see on väga individuaalne. «Tarvitada toidulisandeid iga päev söögi alla, sel puudub igasugune mõte.»

Inimese vaimsete võimete turgutamise lubadus on Jaansoni sõnul toidulisandite äri kõige tundlikum ja mustem pool. Sest kes ei tahaks säilitada oma mälu ja muid võimeid kõrge vanuseni!. «Need reklaamid on suunatud väga oskuslikult väga suurele inimgrupile,» sõnas psühhiaater.

Enne kui hakata mistahes preparaadiga ajutegevust turgutama, tuleks tema sõnul välja lülitada kõik aju kahjustavad faktorid, nagu näiteks suitsetamine ja muu ebatervislik eluviis. Ta lisas, et kui inimene töötab 12 tundi päevas ja magab vaid 4 tundi, siis võib ta ka kullast tablette võtta, aga on ikka väsinud.

«Kui ravimitootja peale saab kaevata, et ravim kas ei mõjunud või tekitas ebamugavaid kõrvaltoimeid, siis toidulisandid ei tekita tavaliselt mingeid ebamugavusi, teine asi, kas neil üldse mingit mõju on,» rääkis tohter.

Jaansoni sõnul on toidulisandite näol tegu väga suure äriga, kus liiguvad ravimitööstusega võrreldavad suure rahad, kuid  mida on samas lihtsam reklaamida kui ravimeid. «Seetõttu trügivad toidulisandite reklaamid uksest ja aknast sisse ning mida ilusamad tibid plakatil, seda rohkem neid süüakse,» lausus ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles