Maitseveed ostusid tõelisteks kaloripommideks

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pudelivee joomine on aina kasvav trend.
Pudelivee joomine on aina kasvav trend. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Saksamaa tarbijakaitse organisatsioon Stifung Warentest degusteeris 25 maitsevett, millest viis katses põrusid. Üllatuslikult selgus, et näiliselt tervislikud veed sisaldavad suures koguses suhkrut.

Maitsestatud veed muutuvad aina populaarsemaks ning neid tarbitakse aina enam traditsiooniliste limonaadide ja koolajookide asemel, kirjutab Bild. Saksamaa tarbijakaitseorganisatsioon degusteeris 25 maitsevett ning hinnet hea või väga hea ei saanud neist ükski, viis aga põrusid testis sootuks.

Kuigi tootjad reklaamivad pudelietikettidel, et tegu õuna või maasikaga,  sisaldavad need vaid lõhnaainet ja degusteerijad peavad sellist käitumist tarbijate ilmselgeks petmiseks. Ka sisaldavad maitseveed ohtralt suhkrut, vaid kaks jooki olid suhkruvabad.

Kõik teised olid magustatud ning kõige enam oli suhkrut maasikamaitselistes vetes. 1,5-liitrises pudelis oli 70 grammi suhkrut, see on sama suur kogus kui 23 suhkrutükki.

Stifung Warentesti lehel seisab, et 16 vett reklaamiti kui kalorivaest. Vastavalt euroliidus kehtivale korrale võib seda teha, kui jook ei sisalda rohkem kui 20 kcal  100 ml kohta. Kui puhas mineraalvesi annab 0 kcal, siis ühe liitri maitsevee joomisel saadakse 200 kcal.

Väljaarvatud üks erand, leidsid testijad, et joogi maitse ei sarnane puuvilja õige maitsega. Tegu on lihtsalt aromatiseeritud veega, mis lõhnab sarnaselt. Seega on väide, et tegu on loodusliku maitsega, mõne vee puhul eksitav. Viie vee puhul oli tootja eksinud aroomiainete esitamisega etiketil ja seega ei tohiks selliseid jooke üldse müüa.

  Katsetajad soovitavad inimestel maitsevee ostmise asemel ise vett maitsestada, sest siis on täpselt teada, mida tegelikult juuakse.

  Katses läbikukkunud joogid

Vitarexi mustsõstrajook - sisaldab mustsõstra asemel õli-bukopõõsa  ekstrakti.

Lidl/Saskia Boneau maasikavesi - ei sisalda naturaalseid lõhnaaineid, kuigi etiketil on nii kirjas. Sellise märgistusega ei tohiks seda müüa.

Volvic õunavesi  - sisaldab vaid kunstlikke lõhnaaineid, kuigi õunaaroom on etiketil kirjas olemas. Ka on sildil kujutatud valge ja rohelise õuna pilti. Sellisena seda müüa ei tohi. Ka maitse ei meenuta õuna oma.

Bonaqa virsiku- ja granadillivesi - virsiku maitset tunda pole ja granadilli oma vaid järelmaitsena. Samas on etikteil kirjas mõlemad viljad, ka etiketil on nende pilt. Jook on tehtud tavalisest joogiveest, mitte mineraalveest.

Vaata testi tutvustavat videod siit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles