Kümme toitu, mida toitumisnõustaja kunagi ei sööks

Natuke makarone tomatikastme ja köögiviljadega võib süüa küll, kuid koorese kastmega sügavkülmutatud nuudliroogadest tuleks hoiduda.

FOTO: Andrew Scrivani/NYT/Scanpix

See, et mõned toidud tervisele kahju teevad, võib tunduda ilmselge, kuid vältida tuleks ka osa toite, mida tavaliselt peetakse üsna tervislikuks.

Inimesed kipuvad tegema just seda, mis neil on keelatud ja toit ei ole siinkohal erand, kirjutab news.com.au. Kogenud toitumisnõustajad suudavad siiski piiri pidada ega söö tavaliselt järgmisi toite.

1. Sai

Puhas sai tõstab vere glükoositaset umbes sama kiiresti kui karastusjoogid. Haputaigen on küll pisut parem lahendus, kuid parim valik on siiski täisteraleib.

2. Karastusjoogid

Karastusjookides võib olla umbes üheksa teelusikatäit suhkrut purgi kohta ja mis puutub toitainete ja kalorsuse vahekorda, siis on karastusjoogid ühed kõige hullemad asjad, mida tarbida. Sellest arusaamiseks ei ole vaja isegi mitte toitumisnõustaja väljaõpet.

3. Sügavkülmutatud valmistoidud

Suurem osa supermarketites müüdavatest sügavkülmutatud valmistoitudest on pungil süsivesikutest nagu näiteks riis, kartul ja makaronid. Toitaineterikkaid köögivilju ja valke on seal õige vähe. Peale selle sisaldavad nad tavaliselt ohtralt säilitus-, värv- ja maitseaineid ning teisigi lisaaineid, mida sa kodus valmistatud toitu kunagi ei paneks. Kui soovid söögi valmis saada kiiresti ja lihtsalt, võid osta natuke ahjus valmistatud kala või tailihast vorstikesi ja külmutatud köögivilju, mida saab valmistada peaaegu sama kiiresti.

4. Lutsukommid

Lutsukommid koosnevad põhimõtteliselt üksnes suhkrust. Kui sööd ära mõned üksikud kommid, siis ei juhtu midagi, kuid tuleb osata piiri pidada. Hoopis parem valik oleks aga maiustada paari tüki tumeda šokolaadiga.  

5. Kiirnuudlid

Kuigi kiirnuudlid tunduvad esmapilgu ohutud, leidub neis väga palju soola. Pakk kiirnuudleid sisaldab keskmiselt 2000 milligrammi soola, mis on terve päevas vajalik soolakogus. Pealegi on makaronides vähe toitaineid.

6. Riisisnäkid

Riisis leidub palju kõrge glükeemilise indeksiga süsivesikudi, mis tähendab et see tõstab kiiresti veresuhkru taset. Lisaks leidub riisisnäkkides ka vähe valku ja teisi olulisi toitaineid. Kes soovib kiiret snäkki, mis ei tõsta nii kiiresti veresuhkrut, võiks proovida maisist ja rukkist tehtud näkileibu.

7. Margariin

Kuigi taimerasv on südamele parem kui loomne rasv, kuid toit peaks olema ka võimalikult looduslik. Margariin on lisarasv, mida inimestel vaja ei ole. Saame piisaval hulgal vajalikke rasvu pähklitest, hea kvaliteediga õlidest, seemnetest ja kalast. Kui otsustad siiski kasutada määret, siis vali vähendatud rasvasisaldusega variant.

8. Köögiviljaõli

Kui enamasti on õlide peal täpselt kirjas, millega tegemist, siis sõna «köögiviljaõli» viitab sellele, et tegemist on erinevate õlide seguga. Tavaliselt on seal kõige rohkem palmiõli, mis koosneb 50 protsendi ulatuses küllastunud rasvhapetest ja on veresoonte jaoks tõeline õudusunenägu. Peale selle hävitavad palmiõlikasvandused paljudes maailma paikades keskkonda ja seega ka ohustatud loomaliike.

9. Sügavkülmutatud küpsetised

Pirukad, kevadrullid ja muud sügavkülmutatud küpsetised võivad tunduda küll ahvatlevad, kuid need on täis küllastunud rasvhappeid ja sisaldavad sageli ka tervisele äärmiselt kahjulikke transrasvhappeid.

10. Valmistoit makaronidest ja kastmest

Väike kogus makarone rikkaliku tomatikastme ja köögiviljadega ei tee midagi halba, kuid makaronidest ja kreemjast valgest kastmest koosnevad valmistoidud sisaldavad palju soola ja rasva. Toitaineid ei sisalda seesugune valmiseine aga peaaegu üldse, mistõttu seesugust toitu tuleks vältida.

Tagasi üles