Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Head uudised: mõõdukas kohvijoomine hoiab tervist

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Must kohv. | FOTO: Panther Media/Scanpix

Kui juba varem oli teada, et mõõdukas kohvijoomine on tervetele inimestele ohutu, siis nüüd ilmeb, et kolmel tassitäiel kohvil päevas on tervisele isegi kasulik efekt.

Southamptoni ülikooli teadlased kogusid kohvi mõju kohta teavet rohkem kui 200 eri uuringust, millest enamik olid vaatluslikud analüüsid, vahendab BBC. Nendest selgus, et võrreldes mittejoojatega oli neil, kes jõid umbes kolm tassi kohvi päevas, väiksem risk haigestuda südamehaigustesse ja ka neisse surra. Ka on kohvijoojatel nüüd kinnitatud madalam risk maksahaiguste, nende seas vähi tekkeks.

Samas ei suutnud eksperdid tõestada, et just ainuüksi kohvil on võime haigusriski vähendada, vaid mängus on kindlasti ka muid tegureid. Seepärast ei soovita nad hakata kohvi jooma ainult sel põhjusel, et tervisenäite parandada. Ka kinnitati uuringuid kokku võttes, et kohviga ei saa liialdada rasedad, kellele võib see suures koguses hoopis kahjulikult mõjuda.

Uuringu kaasautor professor Paul Broderick märkis, et muud haigestumist ja suremust mõjutavad tegurid on näiteks vanus, suitsetamine ja füüsiline aktiivsus. Küll aga ütleb ta, et mõõduka kohvijoomise kasu kaalub kokkuvõttes siiski varem kardetud kahju üle ning kohvi võib pidada ohutuks. Kohvi hea mõju taga võivad olla näiteks selles leiduvad antioksüdandid, mis takistavad organismis rakkude kahjustumist.

Terve inimese normaalseks kofeiinitarbimiseks loetakse 400 milligrammi (või vähem) päevas. See on umbes kolm tassi kohvi, ent kofeiini võib leiduda ka toitudes. Teadlased soovitavad kohvi juues mitte liialdada lisanditega (koor, suhkur, siirup) ega süüa sageli kohvi kõrvale rasvaseid ja magusaid näkse.

Kui palju on toitudes-jookides kofeiini?

  • Ühes tassis filtrikohvis – 140 mg
  • Ühes tassis lahustuvas kohvis – 100 mg
  • Ühes tassis (mustas) tees – 75 mg
  • Ühes purgis (330 ml) koolajoogis – 40 mg
  • Ühes purgis (250 ml) energiajoogis – kuni 80 mg
  • Ühes tahvlis piimašokolaadis – alla 25 mg

Allikas: BMJ/BBC

Terviseekspert Eliseo Guallar ütles kokkuvõtva uuringu kohta kommentaariks, et kohviga liialdamise mõju on samas vähe uuritud. «Mõõdukas kohvijoomine on aga kindlasti ohutu ning enamik täiskasvanuid võib seda oma igapäevamenüüs hoida,» lisas ta.

Tagasi üles