Need märgid näitavad, et tarbid liiga palju soola

E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Toitu saab maitsestada ka muudmoodi kui vaid soolaga.

FOTO: Panthermedia / Peter Werner

Sool on igaühe köögis oluline maitseaine, ent täiskasvanu päevane soolakogus ei tohiks minna üle kuue grammi. Kui süüa palju valmistooteid, võid selle koguse mitmekordselt ületada.

Soolas leiduvat naatriumi on organismile kindlasti vaja, kuid reeglina saadakse seda soovitatavast palju rohkem, mistõttu tuleks soola tarbimist piirata, kirjutab toitumine.ee.

Pikaajaline liigtarbimine viib tasapisi suuremate terviseprobleemideni:

  • koormab neere;
  • tekitab turseid, sest häirub normaalne veevahetus vere- ja koerakkude vahel. Kui turse tekib südame ümbruses, väheneb südame võime verd pumbata, tekib südamepuudulikkus ning halveneb organismi varustatus hapniku ja toitainetega;
  • toob kaasa vee ja kaaliumi ülemäärase eritumise uriiniga.

Portaal The List vahendab märke, mis peegeldavad liigset soolatarbimist.

Su menüü koosneb töödeldud ja valmistoitudest. Purgisupid, kastmed, soolased snäkid, kiirtoit, külmutatud eined, poolfabrikaadid – nimekiri liigsoolastest toitudest on lõputu. Kui need moodustavad suurema osa su menüüst, ei ole tervisenäitajad ilmselt kiita ning soolakogused on väga suured.

Sind vaevab tihti janu. Soolane toit tekitab janu ning suur probleem võib olla ka jookides, millega üritatakse janu kustutada. Parim on selleks vesi, ent ilmselt on vähe inimesi, kes jooksid seda soolase pitsa, burgeri või juustuvaagna hävitamise kõrvale. Kui õhtusöök on väga soolane, siis võib ka juhtuda, et sellest tingitud veepuudus tekitab hommikul sarnase tunde nagu pärast öö läbi kestnud joomingut.

Oled hädas puhitustega. Liigne sool võib tekitada puhituse või isegi keha paiste ajada. Viimane võib avalduda näiteks selles, et sõrmus ei mahu enam sõrme, samuti on turset näha näos ja silmade all. Liigne soolatarbimine võib kehavedelike taseme paigast välja lüüa, mis tipneb sellega, et keha hoiab vett endas kinni ning seda on omakorda näha ka kaalunumbris.

Maitsemeel on muutunud. Kas oled ainuke inimene lauas, kes raputab toidule soola juurde? Kas teed seda praktiliselt iga toidukorra juures? Maitsemeel harjub rohke soolatarbimisega üsna kiirelt ning nii võibki juhtuda, et pead toite üle soolama, sest muidu lihtsalt ei tajuks head tuttavat maitset. Samas saab maitsemeele kenasti ümber harjutada, kui asud liigsoolaseid toite menüüst järk-järgult eemaldama. Siis hakkab kaduma ka soola lisamise komme.

Kõhuhädad muutuvad regulaarseks. Kõhuhädadel on mitmeid põhjuseid – ülesöömine, kõhugripp jpm, ent rolli võib mängida ka liigne soolakogus toitudes. Kõrge soolasisaldusega menüü võib soolestiku mikrofloora segi keerata ning tõsta maohaiguste ja –haavandite riski. Kuna tegu on väga ebamugavate seisunditega, tasub soolatarbimisega koomale tõmmata.

Vererõhk püsib kõrgel. Üks kõrge vererõhu riskifaktoritest on just soolarikas menüü. Soolatarbimise vähendamiseks ning tervisenäitajate parandamiseks tuleb õppida lugema toidupakenditel olevat soolasisalduse infot ning vähendada menüüs töödeldud toitude hulka.

Tekivad neerukivid. Neerukivitõve põhjuseks on organismis ladestunud soolad, mida ei õnnestu uriiniga väljutada. Selle tingivad mitmed tegurid, nende seas soolarikas toit ja vähene veejoomine – mõlemad tasub seega kontrolli alla võtta. 

Tagasi üles