Tervisenõu: miks on B12-vitamiin tervisele niivõrd oluline?

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

B12-vitamiini leidub muuhulgas lõhes.

FOTO: panthermedia.net / jongjai jongkasemsuk

B12 on mõneti kurikuulus vitamiin, sest seda leidub vaid loomsetes toiduainetes ja veganitel soovitatakse seda seepärast kindlasti toidulisandina tarbida. Küll aga võib B12-vitamiini imendumisega raskusi olla omnivooridelgi. Loe, miks see nii on.

Vastuse leiab Tervisliktoitumine.ee veebilehelt:

B12-vitamiin koos teiste B-grupi vitamiinidega ei anna küll otseselt energiat, kuid aitab tagada aminohapete, rasvade ja süsivesikute normaalse ainevahetuse. See omakorda on kütuseks organismile. Samuti aitab B12-vitamiin reguleerida vereloomet, kuna on seotud hemoglobiiniga veres.

Kuigi on teada, et B12-vitamiini toodab mingil määral ka organismi mikrofloora, pole selle omastamine organismis veel teaduslikku tõestust leidnud. Seega on B12-vitamiini võimalik kehal omistada ainult toidust.

B12-vitamiini vajab organism koguseliselt vähem kui teisi vitamiine. Selles mõttes on tegu küllaltki erandliku mikrotoitainega. Samuti on teada, et B12-vitamiin imendub paremini, kui teda manustada väiksemates kogustes ja pidevalt. Kui oleme näiteks olnud loomse toidu vabal dieedil pikema aja jooksul, siis võib olla raskendatud ka B12-vitamiini vajaliku taseme taastamine.

Paljud vitamiinid vajavad teisi vitamiine enda kõrvale, et imendumine organismis oleks täielik. Nii on ka B12-vitamiiniga. Näiteks töötab B12-vitamiin paljudes protsessides koos foolhappega. On teada, et B12 aitab foolhappel imenduda. Neid kahte koos nimetatakse ka vereloomevitamiinideks. B12 aitab organismis punaverelibledel jaguneda, mis on vajalik selleks, et hapnik meie kehas pidevalt ringleks. Pidev hapniku ringlus tagab kõikide kriitiliste protsesside toimimise kehas.

Tihti seostatakse hapnikurikast ja hästi toimivat vereringet kõrge rauatasemega, kuid tegelikult on foolhappel ja B12-vitamiinil täita sama kriitiline roll. Seetõttu on ka aneemia taga tihti nende ainete puudus. Samuti on nende piisav tase tähtis saavutussportlastele, sest see aitab kaasa paremale vastupidavusele.

B12-vitamiin osaleb mitmetes rakusisestes protsessides, tagades, et rakud oleksid terved ja toodaksid piisavalt energiat. Näiteks sisaldab see vähesel määral koobaltit, mis aitab kehal omastada tsinki. Tsink omakorda tugevdab immuunsüsteemi ja aitab haavadel kiiremini paraneda. 

B12-vitamiin aitab kehal vabaneda ka liigsest homotsüsteiinist ehk jääkainest, mis tekib ainevahetuse tagajärjel ja on rakkudele mürgine. Seega on ülioluline, et see saaks organismist välja uhutud. Selle protsessi juures aitab B12-vitamiin kaitsta veresoonte seinu ning ennetada südame- ja veresoonkonna haigusi.

B12-vitamiini suudab keha omastada loomsetest toiduainetest. Parimateks B12-vitamiini allikateks on maks, veiseliha, linnuliha, muna, kala, juust, sealiha, piim, kohupiim ja jogurt. Näiteks saab päevase vajaliku annuse B12-vitamiini kätte 40g kuumtöödeldud lõhest või 100g kuumtöödeldud veiselihast – kuumtöötlemisel B12 ei hävine.

Loe B12-vitamiini imendumisest ja kasulikest omadustest pikemalt Tervisliktoitumine.ee-st.

Tagasi üles