7 põhjust, kuidas suur soolaarmastus tervisele liiga teeb

Soolaga ei maksa liialdada.

FOTO: Ekaterina Fedotova / PantherMedia / Ekaterina Fedotova

Inimene vajab küll nii mõnekski tähtsaks organismi protsessiks naatriumi, mida saame kõige paremini soola kujul, ent liigne soolasöömine teeb kehale juba karuteene.

Liigne soolatarbimine võib mõjutada nii aju, neerude kui ka südame-veresoonkonna tööd, vahendab Health24. Liigtarbimine võib kehas põhjustada keemilist tasakaalutust, mis halvematel juhtudel võib viia surmani. Näiteks on sool üsna tõsine murekoht insuldi ja infarkti tekkel Lõuna-Aafrikas. Maailma terviseorganisatsioon soovitab tarbida mitte enam kui viis grammi soola päevas, Lõuna-Aafrikas peetakse keskmiseks levinud soolatarbimiseks aga 8,5 grammi. Eesti Tervise Arengu Instituudi soovituste kohaselt ei tohiks soolatarbimine ületada kuut grammi päevas.

Kui soolaga järjepidevalt liialdada, ei ole välistatud, et tervis nõrgeneb. Soolaga liialdamise mõju on näha järgnevate organite kahjustustes ja haigustes. 

Südame-veresoonkonna haigused. Soovitatava päevakoguse ületamine paneb täiskasvanud suuremasse kardiovaskulaarsete haiguste, näiteks kõrge vererõhu või insuldi tekke ohtu.

Aju. Meditsiiniajakirjas Journal of Nutrition, Health and Aging avaldatud uuringus selgus muuhulgas, et kõrge soolasisaldusega toit võib häirida aju kognitiivseid funktsioone, seda eriti vanemate inimeste hulgas.

Turse. Tihti tuleb ette, et suure soolasisaldusega menüü ajab inimese jalad, põlved ja isegi käed (sõrmed) tursesse, kuna selline toitumine soodustab kehas vedelike kinnipidamist. Olenevalt soolatarbimise sagedusest võib aidata tursest vabaneda pelgalt menüü korrigeerimine.

Muutused isudes. Mida enam soola pikema perioodi jooksul tarbida, seda rohkem harjuvad sellega ära ning hakkavad seda maitset ootama inimese maitsemeeled. Lõpuks võib juhtuda, et tavalise soolasisaldusega toitudest enam ei piisa ning tekib komme igale toidule soola lisada, et õige maitse kätte saada. Nii häirub ka arusaamine sellest, kui palju soola tegelikult tarbid.

Vähk. Suure soolasisaldusega paistavad silma eriti töödeldud, rasvased (liha)toidud, nende seas peekon, vorstikesed, pihvid, singid. Kui tarbida hulgaliselt nii soolaseid kui ka rasvaseid töödeldud lihatoite, suureneb märkimisväärselt risk haigestuda kõhunäärme- või soolevähki.

Neerud. Neerude funktsioon on aidata kehast välja toimetada jääkprodukte, tasakaalustada vedelikutaset ning reguleerida punaste vererakkude tootmist. Suure soolatarbimise ning kõrge vererõhu kombinatsioon võib neerudele aga osutuda laastavaks, häirides nende võimet kehast jääkprodukte välja filtreerida.

(Kõhu)puhitus. Valmistoit üllatab tihtipeale suure soolasisaldusega ning see ongi süüdlaseks, miks pärast söömist valitseb kõhus raske ja ebameeldiv puhitus. Nagu ennegi mainitud, võib keha liiga soolarikka menüü puhul hakata vedelikke endas kinni hoidma, mistõttu tekib tunne, nagu oleksid õhupalli alla neelanud. Menüü soolasisalduse vähendamiseks tasub õppida lugema toitumisalast teavet, teha rohkem ise süüa ning kasutada toidus soola asemel muid vürtse ning maitsetaimi.

Loe ka neid

Tagasi üles