Kui sind ärritavad ere valgus ja tugev heli, võib sind vaevata see haigusseisund

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Peapööritus ja tundlikkus valguse, helide ja lõhnade suhtes võivad viidata vaiksele migreenile.

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Vaikne migreen ei põhjusta valu, aga võib tekitada teisi sümptomeid nagu iiveldus, peapööritus ja tundlikkus valguse ja heli suhtes, kirjutab Medical News Today.

Tüüpiline migreeni sümptom on kohutav peavalu, mida inimene ei koge aga vaikse migreeni puhul. Küll aga võivad põrgupiinu põhjustada teised tervisehädale iseloomulikud sümptomid.  

Enne vaikse migreeni algamist võivad ilmneda järgmised sümptomid: keskendumisraskused, raskused lugemisel ja rääkimisel, väsimus ja haigutamine, kummalised isud, ärrituvus, lihaskangus, iiveldus, tundlikkus valguse ja heli suhtes, unehäired, sage urineerimisvajadus, depressiivne meeleolu.

Vaid 20-25 protsenti migreenide käes kannatavatest inimestest kogeb ka aurasid. Osad vaikse migreeniga inimesed kogevad selle sümptomeid kaasneva peavaluta, aga tunnevad erinevates kehaosades tuimust või kihelust, ajutist nägemiskaotust või nägemishäireid nagu mustrite tekkimist nägemisvälja, sähvivat valgust või tumedaid laike. Need sümptomid tekivad aegamööda ja võivad püsida tunni või kauem.

Peavalufaas kestab tüüpiliselt 4-72 tundi. Vaikse migreeni korral kogevad inimesed selle asemel aga ärevust või depressiivset meeleolu, pearinglust, iiveldust, suutmatust uinuda, ninakinnisust, kaela kangust või valu, valguse või-lõhnatundlikkust, oksendamist.

Pärast peavalufaasi tuleb nö peavalu pohmell, mis võib kesta 24-48 tundi ja põhjustada järgmisi sümptomeid: valutav keha, keskendumisraskused, peapööritus, eufooria või depressiivsus, väsimus.

Migreeni põhjused on teadmata, aga keskkonnatingimused mängivad selles rolli. Näiteks võivad seda esile kutsuda teatud toidud, kohv või kofeiin, muutused uneharjumustes, östrogeeni taseme kõikumine, intensiivne füüsiline aktiivsus, stiimulid nagu ere valgus, valjud helid ja tugevad lõhnad, stress ja mõned ravimid, näiteks rasestumisvastased tabletid.

Seisundit võib proovida ennetada, praktiseerides erinevaid lõõgastustehnikaid nagu meditatsioon ja jooga, korralikult välja puhates. Sümptomite alates puhata pimedas ja vaikses toas, asetada kaela tagaküljele jääkott, masseerida pead. Võiks ka pidada migreenipäevikut, mis annab lõpuks parema aimduse seda esile kutsuvatest asjaoludest.

Tagasi üles