8 asja, mis aitavad lahti saada peavalust

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Kaua laagerdunud juust võib olla see söök, mis türamiini sisalduse tõttu põhjustabki peavalu.

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Kuula artiklit

Peavalud võivad tulla terviseprobleemidest, aga tihti on need stressi, vedelikuvaeguse, magamatuse või treeningus ülepingutamise tulemus.

Leevendust võivad pakkuda valuvaigistid ja retseptiravimid, aga tihtilugu ei kaota need sümptomeid täielikult. Paljud lihtsad argised harjumused või elustiilimuutused võivad aga pakkuda tõhusat abi peavalu vähenemisel, nii et tableti järele polegi vaja haarata, kirjutab Healthline.

Massaaž

Massaaž on terapeutiline. Mõnikord tekib peavalu ülakeha pingete tõttu, kuna lihastele on teinud liiga vale kehaasend või treeningus üle rassimine. Massaaž vähendab lihaspingeid, mis põhjustavad peavalu.

Kuum ja külm kompress

Lihaspingestest põhjustatud peavalusid aitavad leevendada ka soojad ja/või külmad kompressid. Aseta jääga täidetud kotike laubale või piirkonda, kus peavalu kõige rohkem tunda annab. Hoia seda seal maksimaalselt kümme minutit. Võid asetada kõige probleemsemasse piirkonda ka soojakoti, mis poest ostetud või ise tehtud. Nimelt võid täita väikse padjapüüdi või kotikese riisiga, õmmelda otsast kinni, ja vajaduse korral soojendada seda mikrolaineahjus minuti jagu ning asetada valutavale peanupule.

Aroomiteraapia

Mõned lõhnad võivad käivitada aju ja keha rahustavad protsessid, mil on mõju ka peavalule. Sellise toimega on näiteks piparmündiekstrakt, eukalüpt ja lavendliõli.

Hingamisharjutused

Pingetest tulevad peavalud võivad saada mõnigi kord leevendust rahustavast hingamisest. Hinga aeglaselt viie sekundi jooksul sisse ja sama kaua ka välja. Kui lõõgastud, hakkab pinge kaduma ka lihastest.

Joo vedelikku

Vedelikupuudus võib samuti käivitada ühe tõsise peavaluhoo. Seda saab aga lihtsalt vältida, kui rüüpad piisavalt vett. Alkoholi, eriti punase veini tarbimine võib samuti viia vedeliku kehast välja ning tulemuseks on peavalu.

Kui tarbid aga liiga palju kohvi või kofeiini sisaldavaid energiajooke, võib see mõnel juhul olla peavalu põhjus.

Uni

Paljusid terviseprobleeme ajendab unevaegus. Tagamaks, et magad korralikult, on mitu moodust. Võid näiteks koostada unegraafiku, nii et lähed voodisse ja ärkad iga päev samal ajal. Isegi kui patustad paarikümne minutiga siin-seal, on see samm tervema elu suunas.

Väldi enne magamajäämist stimulantide ehk kohvijookide, suhkru, nikotiini ja alkoholi tarbimist.

Vali uinumiseelseks tegevuseks midagi rahulikku. Vajuta välja televiisor ja arvuti ja mine hoopis vanni või võta kätte raamat. See aitab palju tõhusamalt uinuda.

Hakka pidama «peavaludieeti»

Osad toidud võivad panustada peavalude tekkimisse. Kui pead peavalupäevikut, saad lõpuks pihta, millised söögid sinu puhul ebameeldiva tsükli vallandavad. Võimalikud peavalusid esile kutsuvad toidud sisaldavad kofeiini või mononaatriumglutamaati - viimane on säilitusaine, mida sisaldavad tihti kiirnuudlid ning mis võib samuti peavalusid põhjustada. Kurjajuur võib olla ka nitraat, mida leidub vorstikestes ja muus töödeldud lihas. Põhjuseks võib olla ka türamiin, mida võib leiduda pitsas ja pikalt laagerdunud juustus.

Lõõgastavad teed

Piparmündi – ja kummelitee võivad samuti seisukorda mahendada.

Tagasi üles