5 toiduainet, mida süüa aneemia leevendamiseks

Pistaatsiapähkel.

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Kehvveresus ehk aneemia on maailmas väga levinud, kuigi paljusid kergemaid aneemiajuhtumeid saaks leevendada pelgalt toitumise korrigeerimisega.

Aneemia puhul on veres vähenenud punavereliblede hulk, kirjutab Health24. Kõige sagedasem aneemia sümptom on kurnatus, kuid esineb ka uimasust, peavalusid, valu rinnus, hingamisraskusi ning südame rütmihäireid. Kehvveresusest annavad märku ka pidevalt külmad käed-jalad. Ligi pooled aneemiajuhtudest on põhjustatud keha ebapiisavatest rauavarudest.

Toitumisnõustaja Lisa Moskovitzi hinnangul on aneemia ennetamiseks ja leevendamiseks esmatähtis saada toidust piisavalt rauda, seda eriti rauavaegusaneemia puhul. Pelgalt menüü muutmisest võib abi olla, et tagada parem verevarustus. Aneemiakahtluse puhul on aga tähtis nõu pidada ka arstiga, kes saab selle analüüsi abil kinnitada. Seepärast pole mõtet enne hakata tarbima raualisandeid.

Keha suudab rauavarusid säilitada vaid lühiajaliselt, mistõttu on oluline saada seda igapäevaselt toidust. Järgnevad toidud on head rauaallikad:

Kanafilee. Lahja kanaliha on hea rauaallikas, kuna seal peitub just loomset päritolu heemne raud, mida suudab organism omastada mitu korda paremini kui taimset rauda.

Lahja loomaliha. Eelistada tasub väiksema rasvasisaldusega veiseliha ja loomamaksa. Selleks, et raua imendumine oleks maksimaalne, võiks nende kõrvale süüa C-vitamiinirikkaid toite nagu tomat, paprika, brokoli, Brüsseli kapsas.

Tumerohelised lehtköögiviljad. Lehtköögiviljade puhul on tegu mitteheemse raua allikaga, mille imendumine pole nii kerge ja mida peaksime sööma veidi suuremates kogustes. Hea rauaallikas on teiste seas spinat, mille kuumtöötlemine suurendab vajalike toitainete imendumise tõenäosust. Kuna spinatil pole erilist kõrvalmaitset, saab seda nutikalt näiteks vormiroogadesse, lasanjesse ja miks mitte ka omleti sisse peita ning lapsedki seda sööma saada.

Pähklid ja seemned. Need on head taimse valgu- ja rasvaallikad, kuid aitavad täita ka päevast rauavajadust. Esile võib tuua näiteks kõrvitsaseemneid ning pistaatsiapähkleid.

Kaunviljad. Erinevad oad, kikerherned ja läätsed sisaldavad nii rauda, folaate kui ka C-vitamiini, millest viimane omakorda lihtsustab raua imendumist organismis. Näiteks tassitäis keedetud läätsi sisaldab 7 milligrammi rauda, 10 grammi kiudaineid ning 18 grammi valku, aidates oluliselt kaasa mitme toitaine päevase normi täitmisele.

Loe ka seda: Kas kehvveresus võib põhjustada surma?

Tagasi üles