Spordiarst avaldab, kui palju peaksid lapsed ja noored hea tervise nimel liikuma

Lapsed peaksid iga päev olema tund aega füüsiliselt aktiivsed, näiteks ringi jooksma.

FOTO: Monkeybusiness Images / PantherMedia / Monkeybusiness Images

«Laste ja noorte liikumissoovitus on, et iga päev peaks vähemalt 60 minutit olema mõõduka või tugeva intensiivsusega kehalist tegevust,» räägib spordiarst Anu Kaasik. Ta lisab, et see ei tähenda igapäevaseid treeninguid, vaid tavalist igapäevast füüsilist aktiivsust.

Kaasik rõhutab, et treeningut hakkab palju saama, kui laps on liigselt väsinud, uni ja söögiisu muutunud. «Eale mittevastava treeninguga võib üle koormata nii tugi-liikumisaparaadi, sest luud alles hakkavad luustuma, kui ka arenevaid siseelundeid, eelkõige südant,» tõdeb ta.

Sestap on oluline olla teadlik lapse tervisenäitajatest.

Noorsportlaste tervisekontrolli rahastab Haigekassa nendele, kes treenivad ja võistlevad vähemalt kuus akadeemilist tundi nädalas – välja arvatud kooli kehaline kasvatus. Kuus kuni üheksa akadeemilist tundi (üks ak tund on 45 minutit) nädalas treenivad noored peaksid käima tervisekontrollis üle aasta, rohkem treenivad noored igal aastal.

Spordiarst märgib, et uuringute maht sõltub veidi ka treeningtundide arvust. See puudutab eelkõige koormustesti. «Suuremate koormustega treenivatele noortele tehakse ka koormustest, kus hinnatakse südame tööd koormusel. Vastupidavusalade sportlastele tehakse lisaks tavalisele EKG-koormustestile kardiopulmonaalne koormustest ehk mõõdetakse maksimaalne hapnikutarbimise võime ja mitmed teised hingamisnäitajad,» räägib Kaasik. Muud uuringud mõõdavad pikkust, kaalu, käte jõudu, kopsumahtu, tehakse kardiogramm ja üldine arstlik läbivaatus. «Kui on vajadus, siis saab noorsportlasi suunata ka eriarstide vastuvõttudele,» sõnab Kaasik.

Tagasi üles