Need ohumärgid näitavad, et pelgalt seedeprobleemi asemel võib tegu olla soolevähiga

Veri väljaheites võib olla soolevähi üks esmaseid sümptomeid.

FOTO: Robert Przybysz / Panthermedia / Scanpix

Keskmine vanusegrupp soolevähki haigestumisel on hakanud langema ehk haigus tabab üha nooremaid, samas kui see diagnoositakse tihti liiga hilja.

Soolevähk elutseb üldjuhul jämesooles ning ellujäämise määr on üsna kõrge, kui haigus avastatakse varakult, kirjutab Health24. Paraku on selle esimesed sümptomid üsna üldised ning aetakse lihtsalt seedeprobleemide süüks.

Viimaste aastate uuringudki on näidanud, et soolevähki haigestuvate inimeste vanus on oluliselt langenud. USA uuringu andmeil on vähi esinemissagedus tõusuteel juba alla 50-aastaste inimeste seas. Perearst Samantha Hendren loodab, et teadlikkus soolevähist võiks tõusta just nooremate ja keskealiste hulgas, et haigusele jõutaks jälile võimalikult vara. Tema sõnul tuleks muutuda tähelepanelikuks sooleprobleemide suhtes, mis tekivad järsku ning jäävad kestma. Selline sümptom on näiteks tume veri väljaheites.

«Kolonoskoopia peaks laskma teha igaüks, kelle väljaheites on püsivalt (tume) veri, mida ei anna seostada muude kehaliste muutustega nagu näiteks hemorroidid,» pani arst südamele. Veel võivad sellega kaasneda seletamatu kaalulangus, kurnatus, iiveldus ja oksendamine. Suurim riskitegur on aga pärilikkus ning sedagi tuleb võtta ohumärgina. Kui peres on soolevähki esinenud, mitmekordistub teiste pereliikmete risk ning aeg-ajalt võiksid kontrollis käia ka nooremad täiskasvanud.

Lisaks pärilikule faktorile tuleb aga tõsiselt mõelda oma elustiilivalikutele. Seda on rõhutatud varemgi ning näitas ka värske uuring, et kaks suurima riskiga elustiilitegurit soolevähi tekkes on kõrge kehamassiindeks ehk ülekaal ning suur punase või töödeldud liha osakaal menüüs. Uuring viidi läbi 30 000 inimese terviseandmetega ning seda esitleti märtsis Ameerika vähiuuringute assotsiatsiooni üritusel. Selle põhisõnum oli, et elustiil kahtlemata mõjutab soolevähi tekkeriski ning tervislikumad valikud on riski vähendamiseks hädavajalikud.

Kuidas elustiili parandada, et seeläbi soolevähki ennetada?

  • Säilita tervislik kehakaal ning võta südameasjaks kõhurasvast vabanemine (see peaks iseenesest toimuma ühes normaalkaalu saavutamisega).
  • Ole iga päev füüsiliselt mõõdukalt aktiivne. Aktiivsed tegevused võivad varieeruda aiatöödest ja koristamisest kuni jooksmise ja ujumiseni.
  • Söö kiudainerikkaid toite. Arvatakse, et iga lisanduva 10 grammi kiudainetega päevases menüüs väheneb soolevähi risk kümnendiku võrra. Päevas võiks söögiga saada minimaalselt 25 grammi kiudaineid.
  • Vähenda punase liha tarbimist ja väldi liigtöödeldud lihatooteid (hot dog, peekon, vorst, delikatessliha).
  • Minimeeri alkoholi tarbimist või loobu sellest sootuks.