Kas kohvi joomine põhjustab ärevust?

Suures koguses kohvi joomine võib esile kutsuda ärevuse sümptomeid.

FOTO: Nalinratana Phiyanalinmat / PantherMedia / Nalinratana Phiyanalinmat

Kohvijookides peituv kofeiin on maailma levinuim stimulant. On see ärgastav aine aga hea igaühele ja kas see võib mõjutada või suisa tekitada ärevust?

Vaimse tervise ja kohvi tarbimise vahel on seos, kirjutab Healthline.

Psühholoogiliste häirete diagnoosimiseks kasutatavas DSM-5 nimistus on välja toodud mitmed kofeiiniga seotud seisundid nagu kofeiinimürgistus, kofeiini võõrutusnähud, määratlemata kofeiiniga seotud häire ja muud kofeiini poolt põhjustatud häired, näiteks ärevus – ja unehäired.

Kofeiin suurendab ärksust, blokeerides ajukemikaali adenosiin, mis muudab meid uimaseks ja väsinuks, samal ajal tagant kihutades adrenaliinitoodangut, mis tõstab energiataset.

Kui kofeiini kogus on suur, on tugevam ka selle mõju, mis võib viia kofeiini poolt esile kutsutud ärevusseisundi tekkimiseni.

Kõrge kofeiinidoos kutsub esile ärevuse sümptomeid – eriti tundlikud on selle suhtes sotsiaalärevusega ja paanikahäireid kogenud inimesed.

2005. aastal läbi viidud uuringus selgus, et ülemäärane kofeiini tarbimine kutsub esile psühhiaatriliste häiretega sarnanevaid sümptomeid – ärevusele lisaks veel unehäireid, suurendab vaenulikkust ja psühhootilisi sümptomeid.

Harvardi meditsiinikooli uuringu kohaselt jäljendab kofeiini liigtarbimise tagajärg ärevuse sümptomeid, aga need on siiski oma olemuselt erinevad. 

Kofeiini poolt esile kutsutud ärevus hõlmab närvilisust, rahutust, raskusi magamisega, kiiret südame löögisagedust, seedeprobleeme. 

Kui oled harjunud tarbima rohkelt kohvi, aga mõni aeg pole see võimalik, võivad sind tabada võõrutusnähud: peavalu, ärevus, väsimus, depressiivne meeleolu, keskendumisraskused, värinad, ärrituvus. Kofeiini ärajäämanähtusid ei loeta ohtlikuks nagu opioidide puhul, aga see võib olla üsna ebameeldiv kogemus.

Kui oled kohviguru, keda nii mõnelgi päeval võib ähvardada kofeiini üledoos, pea arstiga nõu, kuidas järk-järgult tarbimist vähendada ja saada taas paika head uneharjumused.

Tagasi üles