Leiti treening, mis aitab kõige paremini «ülekaalulisuse geenidega» võidelda

Uuringus nähti, et igasuguse treeninguga tegelevatel inimestel oli madalam kehamassiindeks.

FOTO: Peter Jobst / PantherMedia / Peter Jobst

Geneetiliselt ülekaalulisusele kalduvad inimesed võivad kergemini kaalus juurde võtta. Siiski ei ole nö ülekaalulisuse geenid ainukeseks määravaks faktoriks.

Uus uuring leidis, et teatud tüüpi treening võib ülekaalulisust eemal hoida, isegi kui inimesel on selleks geneetiline eelsoodumus, vahendab Live Science. Taivandlaste peal tehtud uuringus oli selleks jooksmine. 

Teadlased analüüsisid 18 000 taivanlast vanuses 30–70, kes andsid vereproovid ning kelle genoomid järjestati. Osalejad andsid teada, kas nad tegid trenni ning millist sporti nad enamasti harrastasid. Uurijad analüüsisid osalejate genoome, otsides geene, mis seostusid suurema ülekaalulisuse riskiga. Seejärel vaatasid teadlased, kas teatud tüüpi treening suutis riski üle kaaluda.

Igasugusel treeningul oli mõju

Üldiselt oli kõigil osalejatel, kes treeninguga tegelesid madalam kehamassiindeks, kui neil, kes sporti ei harrastanud. Seda nähti ka inimeste peal, kes olid geneetiliselt ülekaalulisusele kalduvad. Üks levinud treening paistis aga kilode eemale peletamises kõige enam silma - jooksmine. Ülekaalulisust soodustavate geenidega osalejad, kes tegelesid jooksmisega, olid madalama kehamassiindeksiga, madalama keharasva protsendiga ja väiksema puusaümbermõõduga kui sarnase geneetilise riskiga inimesed, kes ei jooksnud.

Kasu tõid veel viis treeningut

Geneetilise rasvumise riskiga inimestel seostati madalama kehamassiindeksiga veel viit teist treeningut. Need olid mägironimine, kõndimine, kiirkõnd, peotants ja pikad joogasessioonid. Leiti ka treeningud, mis ei suutnud geneetilist ülekaalulisuse riski vähendada. Nendeks olid jalgrattasõit, venitamine ja ujumine.

Uuring ei taha väita, et seda tüüpi treeningud ei aitaks kaalu kontrollida. Küll aga ei paistnud need tasakaalustavat geneetilist soodumust rasvumisele. Teadlaste arvates mõjusid osad treeningud paremini, sest põletasid rohkem energiat.

Tagasi üles