Kuus toitu, mis hoiavad aju tervena

Tervislik toitumine on aju tervise alus.

FOTO: Shutterstock

Toitumisteadlaste hinnangul saab inimene teadliku toitumisega ennetada aju vananemisega seotud terviseprobleeme ning toetada aju igapäevast toimimist. Selleks tuleb tarbida piisavas koguses puu- ja juurvilju, kaunvilju, täisteratooteid ja pähkleid. Samuti on oluline saada enamik valgust taimsetest allikatest ning kalast.

Mõned toiduained sisaldavad suuremas koguses omega-3 rasvhappeid, B-vitamiine ja antioksüdante, mis kõik toetavad aju toimimist ning tervist. Selleks, et ennetada aju vananemist, Alzheimeri ja Parkinsoni tõbe, tuleks hoida regulaarselt menüüs just need toidugrupid:

  • Lehtsalatid ja rohelised juurviljad nagu spinat, lehtkapsas, lehtpeet, rukola ja brokoli sisaldavad suures koguses K-vitamiini, luteiini, foolhapet ja beta-karoteeni ning uuringud näitavad, et need toidud aeglustavad aju vananemist.
  • Kaunviljad sisaldavad rohkelt foolhapet, mis toetab mälu ja parandab info kättesaadavust ajus. Oad ja kikerherned sisaldavad rohkelt magneesiumi, mis toetab info talletamist, uute oskuste omandamist ja suurendab aju plastilisust. 25–40 protsenti kaunviljadest saadavates kaloritest on valgu kujul ning nendes sisalduvad aminohapped mängivad olulist rolli ajus serotoniini ja dopamiini ringlemisel ning võivad seega ennetada depressiooni ja meeleoluhäireid.
  • Kala sisaldab rohkelt omega-3 rasvhappeid, mis vähendavad veres beta-amüloidi (valk, mis tekitab Alzheimeri tõbe põdevate inimeste ajudes kahjustusi) taset. Samas tuleb arvesse võtta, et enamik kaladest sisaldab ookeanite ja merede reostumise tõttu ohtlikus koguses metalle, mikroplasti ja kemikaale ning seetõttu tasuks tarbida ka taimseid omega-3 rasvhapete allikaid nagu linaseemned, chia seemned, avokaado ja kreeka pähklid.
  • Marjad sisaldavad flavonoide ehk looduslikke värvaineid, mis toetavad inimese mälu ning kiirendavad info kättesaadavust ajus ehk ühenduste loomist.
  • Roheline tee aitab kaasa mälestuste ja info talletamisel ning tõstab reageerimiskiirust, tähelepanuvõimet ning meeleolu. Samuti on uuringud näidanud, et roheline tee leevendab ärevuse sümptomeid. 
  • Pähklid on väga hea tervislike rasvade ja valgu allikas. Kreeka pähkleid seostatakse aga eriti mälu turgutamise ja dementsuse ennetamisega. Pähklid mõjutavad positiivselt une kvaliteeti, sh aju taastumist ja mälestuste talletumist une ajal. Samuti toetab pähklites sisalduv alfa-linoleenhape (ALA) veresoonkonna tervist, mis ühtlasi parandab aju verevarustust. 
Tagasi üles