Viis toiduainet, mis toovad hea une

Toitumine võib parandada une kvaliteeti.

FOTO: Shutterstock

Hea uni aitab ennetada mitmeid terviseprobleeme, kroonilisi haiguseid, neuroloogilisi häireid ja enneaegset vananemist. Uni hoiab töökorras inimese aju, seedimise ning toetab immuunsüsteemi. Teadlaste hinnangul peaks öösel magama 7–9 tundi.

Une kvaliteeti on võimalik mõjutada mitmel moel – näiteks on uuringud näidanud, et inimesed, kes teevad päeva jooksul mõõduka koormusega trenni, magasid paremini kui need, kes trenni ei teinud. Samuti mõjutab une kvaliteeti toitumine ning teadlased on välja selgitanud, milliseid toite süüa, et öösel hästi magada.

Mandlid – pähklid sisaldavad ohtralt antioksüdante, fosforit, magneesiumi ja melatoniini ehk unehormooni. Samuti vähendavad pähklid organismi põletiku taset ning seeläbi ka kortisooli ehk stressihormooni taset. Stressihormoon tekitab ärevust ning häirib une kvaliteeti.  

Kummelitee – sisaldab samuti antioksüdante ja põletikku vähendavaid aineid. Kummel turgutab immuunsüsteemi, hoiab naha terve ning leevendab ärevuse ja depressiooni sümptomeid. Kummel sisaldab antioksüdante, mis stimuleerivad ajus retseptoreid, mis tekitavad inimesel unisust. Teadlased leidsid, et inimesed, kes jõid päevas kaks korda kummeliteed, uinusid 15 minutit kiiremini ning magasid sügavamalt kui need, kes teed ei joonud.

Kiivi – üks kiivi sisaldab rohkem kui päevase koguse jagu C-vitamiini ning rohkelt K-vitamiini, foolhapet, kaaliumi, kiudaineid ja antioksüdante. Need toetavad seedeelundkonna tervist ning vähendavad kolesterooli sisaldust veres. Uuringus leiti, et inimesed, kes sõid enne magamist ühe kiivi, jäid 42 protsenti kiiremini magama kui teised. Samuti vähenes öö jooksul ärkamiste arv. Seda sellepärast, et kiivid sisaldavad serotoniini, mis aitab reguleerida unetsüklit.  

Kirsid – sisaldavad rohkelt melatoniini ning teadlased leidsid, et inimesed, kes jõid enne magamist kirsimahla, magasid paremini ning neil oli ärgates rohkem energiat, kui need, kes jõid lihtsalt vett.

Lehtkapsas – lehtpeet ja lehtkapsas sisaldavad suures koguses kaltsiumi ning kaltsium aitab trüptofaanil – aminohape, mis on vajalik serotoniini ehk õnnehormooni tootmiseks – toota melatoniini ja serotoniini.

Enne magamist tasuks vältida suure suhkru sisaldusega toite ning samuti liiga rasvaseid toite, sest need ergutavad aju ning kurnavad seedimist, mis mõjutab negatiivselt une kvaliteeti. Samuti tuleks vältida alkoholi, sest see vähendab une kvaliteeti sõltuvalt kogusest 24–50 protsenti.

Tagasi üles