Mis juhtub, kui kohvist üleöö loobuda?

Kohvist loobumisel võivad tekkida võõrutusnähud.

FOTO: Shutterstock

Kofeiin on aju ja närvisüsteemi stimuleeriv erguti, mida leidub kohvis, tees, kakaoubades, energiajookides, koolajookides ja ka mõnes ravimis. Regulaarselt kohvi joovatel inimestel võivad sellest järsku loobudes tekkida võõrutusnähud.

Teadlaste sõnul on kohvist võimalik suurte koguste regulaarsel tarbimisel sõltuvusse jääda. Kui kohvist järsult loobuda, võivad tekkida võõrutusnähud nagu peavalud, iiveldus, lihasvalu, ärritus, keskendumisraskused, unehäired ja seedehäired. 

Kofeiin mõjub ergutavalt, vähendab unisust ning parandab keskendumisvõimet, blokeerides ajus adenosiini – keha uneks ettevalmistav neurotransmitter – retseptoreid. Kofeiini mõju võib organismis kesta pea kümme tundi, mistõttu soovitatakse seda une kvaliteedi säilitamise huvides tarbida vaid päeva esimeses pooles. Kohvist järsult loobunutel võib esineda intensiivne kurnatus ja väsimus. Selle vältimiseks soovitavad eksperdid loobumisperioodil piisavalt ja hästi magada.

Kofeiinist loobumisel võivad inimesel tekkida keskendumisraskused, sest kofeiin stimuleerib mälu, tähelepanu ja õppimisvõimet. Uuringus leiti, et 80 milligrammi kofeiini parandas inimeste mälu ning vähendas küsimustele vastamiseks kulunud aega. Kofeiinist loobumisega kaasneva unisuse ja kurnatuse tõttu võib aga inimesel olla loobumisperioodil raskem vaimsete ülesannetega tegeleda. 

Liigne kohvi tarbimine võib tekitada värinaid, iiveldust, närvilisust, ärevust ja seedehäireid. Seetõttu ei soovitata päevas juua üle kahe või äärmisel juhul kolme tassi kohvi. Kofeiin mõjutab mitmeid olulisi neurotransmittereid nagu dopamiin, glutamaat ja norepinefriin. Glutamaat toetab närvirakkude vahelisi ühendusi ning mõjutab mälu ja õppimisega seotud võimekust. Dopamiin reguleerib emotsioone ja käitumist ja norepinefriin vabaneb siis, kui inimene tunnetab ohtu või on stressis – see tõstab vererõhku, pulssi ja veresuhkru taset. Kofeiinist loobudes võib tekkida inimesel ärevus, rahutus, meeleolu langus, depressiooni sümptomid ja ärritus.

Võõrutusnähud tekivad tavaliselt 12–24 tundi pärast loobumist ning võivad kesta kuni kümme päeva. Võõrutusnähtude leevendamiseks soovitatakse piisavalt magada ning tarbida rohkelt vedelikke ja kiudaineid. Parim viis loobumiseks on koguste järkjärguline vähendamine – teadlased leidsid, et sel moel olid võõrutusnähud minimaalsed.

Tagasi üles