Lihtsad elustiilimuutused, mis aitavad ennetada dementsust

Dementsust on võimalik elustiiliga ennetada.

FOTO: Shutterstock

Maailma Terviseorganisatsiooni andmetel kannatab dementsuse all maailmas umbes 50 miljonit inimest ning igal aastal lisandub juurde 10 miljonit haigusjuhtu.

Teadlaste hinnangul on üks kolmandik dementsuse juhtumitest elustiili muutmisega ennetatavad. Maailma Terviseorganisatsioon esitas viis soovitust, kuidas dementsuse teket edasi lükata või ennetada.

1. Tee regulaarselt trenni – eksperdid soovitavad üle 65aastastel nädalas vähemalt 150 minutit trenni teha. 2019. aasta uuringu järgi vähendab regulaarne trenn oluliselt Alzheimeri tõve riski. Trenni tuleks teha oma võimetele vastavalt ja ka vähesel liigutamisel on positiivne mõju aju tervisele. Regulaarne jalutamine võib vaimse võimekuse vähenemise riski vähendada lausa 60 protsenti.

2. Toitu tervislikult – iga päev tuleks tarbida piisavas koguses puu- ja juurvilju, teravilju, kaunvilju (läätsed, herned, oad), pähkleid ja häid rasvu. Kõige paremini mõjub vaimsele tervisele Vahemere dieet, mis sisaldab rohkelt antioksüdante ning oomega-3 rasvhappeid, mis kaitsevad aju vananemise eest.

3. Loobu suitsetamisest – Maailma Terviseorganisatsiooni hinnangul tekitab suitsetamine ajukahjustusi ning vaimsete võimete hääbumist. Kõrges eas võib aju suitsetamisele tundlikum olla ning dementsuse oht on seetõttu suurem.

4. Piira alkoholi tarbimist – ka mõõdukas alkoholi tarbimine võib seada aju ohtu ning suurendada vaimsete häirete riski.

5. Ole sotsiaalselt ja intellektuaalselt aktiivne. Üksildus ja vähene suhtlemine suurendab oluliselt depressiooni ja kognitiivsete võimete vähenemise riski. Teadlased leidsid, et regulaarne suhtlemine ja tähendusrikkad ning stabiilsed inimsuhted vähendavad dementsuse riski. Samuti on tõestatud, et lugemine, uute oskuste arendamine ja muusikaga tegelemine aitavad hoida vaimset tervist ning parandavad mälu.  

Tagasi üles