Kaks elustiilimuutust, mis vähendavad naiste suremust südamehaigustesse ja vähki

Rinnavähki ja südamehaiguseid saab ennetada.

FOTO: Shutterstock

Küsitluste järgi muretsevad naised rohkem rinnavähi kui südamehaiguste üle, kuid ometi sureb naisi rohkem südamehaigustesse kui rinnavähki. Mõlema haiguse riski saab aga vähendada kahe elustiili muutusega.

Vaid 50 protsenti naistest on teadlikud, et nad kuuluvad südamehaiguste riskigruppi, kuid see on üks peamisi varajase surma põhjustajaid naiste seas. Südamehaiguste tõttu sureb aastas pea 8,6 miljonit naist. Rinnavähk on kõige levinum vähivorm naiste hulgas – see põhjustab 6,6 protsenti surmadest. Õnneks on mõlemad haigused suurel määral elustiiliga ennetatavad – mõlema risk väheneb oluliselt füüsilise aktiivsuse ja õige toitumisega.

Mida passiivsema elustiiliga naine on, seda suurem on südamehaiguste ja rinnavähi risk. Riski vähendamiseks tuleks päevas teha vähemalt 30 minutit trenni, kuid seda teeb vaid 20 protsenti naistest. Regulaarne füüsiline aktiivsus vähendab südamehaiguste riski naistel 30–40 protsenti.

Teadusuuringute järgi tuleb vähi ja südamehaiguste ennetamiseks süüa rohkelt puu- ja juurvilju, täisteratooteid (pruun riis, täistera pasta, tangud, kinoa), tervislikku valku (kala, tofu, kaunviljad) ning vältida kiirtoitu, töödeldud teravilju, suhkrut ning punast ja töödeldud liha. Tervislik toitumine vähendab südamehaiguste riski vähemalt 25 protsenti.

Haiguste ennetamine on äärmiselt oluline, sest trenn ja toitumine on midagi, millega inimesed ise oma tervist tugevalt mõjutada saavad. Teadlik tuleb olla ka teistest südamehaiguste ja vähi riskiteguritest –suitsetamine, ülekaal, alkoholi tarbimine, diabeet, kõrge vererõhk ja pärilikkus võivad samuti riski oluliselt suurendada.

Populaarne

Tagasi üles