Viis toitu, mis hoiavad aju noorena

Õige toitumine aitab säilitada vaimset võimekust.

FOTO: Shutterstock

Vanusega hakkab inimese vaimne võimekus järkjärgult kahanema, kuid õnneks on teadlased kindlaks teinud, et seda protsessi saab toitumisega oluliselt pidurdada.

See, millal vaimne võimekus kahanema hakkab, sõltub geneetikast ja inimese elustiilist. Mõnel juhul algab see juba 30ndast eluaastast, mõnel alles 70ndast eluaastast. Tegemist ei ole aga paratamatusega ning teadlased on kindlaks teinud, et toitumisega on võimalik vaimset võimekust säilitada ning ka parandada. Selleks tuleks kindlasti tarbida regulaarselt neid viit toiduainet.

  1. Mustikad ja viinamarjad sisaldavad rohkelt polüfenoole ehk antioksüdante, mis toetatavad rakuloomet, võitlevad vananemisega ning aitavad säilitada vaimset võimekust. Teadlased korraldasid uuringu, milles osales üle 200 vanainimese, kellest pooled võtsid kuue kuu vältel mustika või viinamarja ekstrakti ning pooltele manustati platseebo ehk toimeainetu ravim. Tulemustest selgus, et mustikad ja viinamarjad parandasid oluliselt mälu ja vaimsete toimingute kiirust. Samuti on kindlaks tehtud, et marjad ja puuviljad aitavad ennetada dementsust.
  2. Teadlased on teinud kindlaks, et kala söömine on ajule kasulik ning toetab mälu. Uuringu käigus leiti, et nädalas ühe korra kala söönud vanainimestel esines kümme protsenti vähem vaimse võimekuse kahanemist ning kaks korda nädalas kala söönud osalejatel 13 protsenti vähem kahanemist. Teadlaste hinnangul olid regulaarselt kala söövad osalejad omaealistest vaimselt kolm-neli aastat nooremad.
  3. Koriander aitab leevendada krampe ning värinaid, sest koriander aktiveerib ajus kaaliumi kanalid ja see aitab leevendada krambihooge, muutes krampe tekitavad rakud vähem tundlikuks. Samuti on leitud, et koriander aitab leevendada ärevust ning toetab tervet rakkude arengut.
  4. Kakao sisaldab rohkelt flavonoide, mis stimuleerivad ajus mälu ja õppimisvõimega seotud piirkonda ehk hipokampust. Flavonoidid kaitsevad närvirakke kahjustuste ja mutatsioonide eest ning toetavad rakkude arengut, parandavad aju piirkondade vahelisi ühendusi ning kognitiivseid funktsioone.
  5. Pähklid sisaldavad samuti suures koguses flavonoide, mis toetavad aju toimimist. Lisaks on pähklitel põletiku leevendavad omadused ning need aitavad ennetada vähki ja südamehaiguseid. Teadlased soovitavad aju töö toetamiseks süüa iga päev peotäie pähkleid.