See trenn pikendab oodatavat eluiga kuni kümme aastat

Raske trenn pikendab eluiga.

FOTO: Shutterstock

Brigham Youngi Ülikooli teadlased selgitasid välja, kuidas vananemist kuni kümne aasta võrra aeglsutada.

Vähene füüsiline aktiivsus, suitsetamine ja ebatervislik toit paneb inimese keharakud kiiremini vananema, suurendab mutatsioonide riski ning vähendab oodatavat eluiga. Uuest teadusuuringust on selgunud, et trenniga on võimalik vananemist kuni 10 aasta võrra edasi lükata.

Teadlased selgitasid välja, et kõrge intensiivsusega trenn nagu jooksmine või intervalltrenn pikendab inimese oodatavat eluiga kõige enam. Viis korda nädalas 30–40 minutit treenivate inimeste kehad on nende tegelikust vanusest kümme aastat nooremad. Selle põhjuseks on järjest lühenevad telomeerid ehk valguosakesed, mis muutuvad iga raku paljunemisega lühemaks. Mida lühemaks telomeerid muutuvad, seda rohkem esineb organismis rakukahjustusi.

Uuringus osalenud 5833 inimesel mõõdeti telomeeride pikkust ning määrati kindlaks nende füüsilise aktiivsuse tase. Leiti, et kõige rohkem ja intensiivsemat trenni tegevatel inimestel olid kõige pikemad telomeerid ning kõige vähem vananemise tunnusmärke rakutasandil. Kõige passiivsematel inimestel, kuid ka harvemini või kergemat trenni tegevatel inimestel esines märksa rohkem rakukahjustusi ning nende telomeerid olid keskmisest lühemad.