T, 4.10.2022

UURING ⟩ Kergelt kõrgenenud vererõhu korral peaks tegema elus ühe olulise muutuse

PM Tervis
Kergelt kõrgenenud vererõhu korral peaks tegema elus ühe olulise muutuse
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Puuviljad ja köögiviljad.
Puuviljad ja köögiviljad. Foto: Elmo Riig / Sakala

Uue uuringu kohaselt võib DASH-dieedi järgimine olla kõige tõhusam elustiilipõhine sekkumine kerge hüpertensiooniga inimeste südame-veresoonkonna haigusriski vähendamiseks, vahendab Medical News Today.

Maailma Terviseorganisatsiooni hinnangul on maailmas 1,28 miljardil 30–79-aastasel inimesel hüpertensioon ehk teisisõnu kõrge vererõhk.

Uus analüüs näitas, et kindlad muutused toitumises võiksid ainuüksi USA-s aastas ära hoida ligi 3000 surmajuhtumit.

Varasemad uuringud on tuvastanud mitmeid elustiilimuutusi, mis võivad alandada inimese vererõhku, sealhulgas toitumise parandamine, regulaarne treening ja alkoholitarbimise vähendamine.

Uues aruandes leitakse, et hüpertensiooni varases staadiumis olevate inimeste jaoks paistab toitumine – ja eriti üks dieet – kõige tõhusam vahend head tervist toetava vererõhu säilitamiseks. Aruanne esitati septembri alguses San Diegos Ameerika südameassotsiatsiooni 2022. aasta hüpertensioonikonverentsil.

Raporti hinnangul võib DASH-dieet ära hoida 15 000 südamehaiguse juhtumit meeste seas ja 11 000 naiste seas ainuüksi USA-s.

Aruande autorid viisid läbi simulatsiooniuuringu hüpertensiooni mõju prognoosimiseks. Ligikaudu 61 protsendil modelleeritud elanikkonnast oli juurdepääs tervishoiule. Umbes pooled olid naised.

Teadur ja koolitaja dr Kendra Sims, California ülikooli järeldoktor, on uuringu kaasjuht. Ta selgitas ajakirjale Medical News Today raporti aluseks olevat metoodikat:

«Meie puhul hõlmab simulatsioon mitmeid teabeallikaid, sealhulgas rahvaloendust, mis kajastavad praegusi ja eeldatavaid muutusi USA elanikkonnas.

«Inimeste seas, kellel esialgu südamehaigusi ei olnud, ühendame riskifaktorid, mis on saadud infarkti- ja insuldiuuringute põhjal. See meetod võimaldab meil enesekindlalt prognoosida inimeste arvu, kellel tõenäoliselt tekib järgmise kümnendi jooksul südamehaigus,» ütles ta.

Kõrge vererõhk

Kui veri avaldab veresoonte seintele suuremat rõhku, kui arvatakse olevat kasulik, on tegu hüpertensiooniga.

Süstoolse vererõhu mõõtmisel registreeritakse südamelöökide ajal arterite seintele avaldatav rõhk.

Diastoolse vererõhu mõõtmine registreerib südamelöökide vahel arterite seintele avaldatava rõhu.

Kõrgenenud vererõhu saab raskusastmete järgi liigitada:

  • Kõrgenenud: 120-129 mmHg süstoolne / alla 80 mmHg diastoolse
  • 1. astme hüpertensioon: süstoolne 130-139 mmHg, 80-89 mmHg diastoolne
  • 2. astme hüpertensioon – üle 140 mmHg süstoolne, üle 90 mmHg diastoolne
  • Hüpertensioonikriis: üle 180 mmHg süstoolne, rohkem kui 120 mmHg diastoolne

Aruandes esitatud hinnangu kolhaselt on 8,8 miljonil inimesel vanuses 35–64 ravimata 1. staadiumi hüpertensioon.

Mis on DASH-dieet?

«DASH» tähendab «toitumisalaseid lähenemisviise hüpertensiooni peatamiseks».

Dr Jennifer Wong, Orange Coast'i meditsiinikeskuse MemorialCare Heart & Vascular Institute'i mitteinvasiivse kardioloogia meditsiinidirektor, kes ei osalenud uuringus, selgitas DASH-dieedi kardioloogilisi eeliseid.

«DASH-dieet soodustab kõrge kaaliumi-, magneesiumi-, kaltsiumi-, kiudaine- ja valgusisaldusega toite, kuna need toitained aitavad alandada vererõhku,» ütles ta.

«(DASH-dieediga) on ka naatriumisisalduse piirang, mis võib aidata vererõhku alandada. Naatrium koondab teadaolevalt vett veresoontesse ja võib sel viisil tõsta vererõhku. Ja me kõik teame, et kõrge vererõhk suurendab arterite lupjumise ja sellest tuleneva südameataki, insuldi ja neerupuudulikkuse riski.»

DASH-dieet piirab küllastunud rasvade, liha ja õli tarbimist,lisaks teatud toitude vältimisele on rõhk ka teatud toitude, nagu puu- ja köögiviljade, tarbimise suurendamisel.

Märksõnad
Tagasi üles