Teadlased leidsid vahendi, mis peatab koroonaviiruse paljunemise inimese rakkudes

CRISPR-Cas9 tehnoloogia. Illustratsioon.
CRISPR-Cas9 tehnoloogia. Illustratsioon. Foto: Shutterstock

Teadlased kasutasid CRISPRi geenide redigeerimise tehnoloogiat ja blokeerisid koroonaviiruse paljunemise inimrakkudes – lähenemisviis, mis võib ühel päeval saada Covid-19 uueks raviks, vahendab Live Science.

Uuring viidi läbi aga laborianumates ja seda pole veel katsetatud loomade ega inimeste peal, mis tähendab, et meetodil põhinev ravi võib olla aastate kaugusel.

CRISPR on tööriist, mis võimaldab teadlastel DNAd täpselt redigeerida. See põhineb looduslikul kaitsesüsteemil, mida kasutavad bakterid, ja mis võimaldab mikroobidel sihtida ja hävitada viiruste geneetilist materjali.

Uuringus, mis avaldati 13. juulil ajakirjas Nature Communications, kasutasid teadlased CRISPR-süsteemi, mis suudab hävitada RNA ahelaid. Täpsemalt, nende süsteem kasutab ensüümi nimega Cas13b, mis lõigub RNA üksikud ahelad, nagu need, mis on leitud Covid-19 põhjustavas viiruses SARS-CoV-2.

Cas13b on sarnane Cas9-ga, ensüümiga, mida kasutatakse kõige sagedamini CRISPRi geenide redigeerimise tehnoloogias, kuid Cas9 lõhustab DNA, samas kui Cas13b lõikab RNAd.

Teadlased kavandasid CRISPR-Cas13b sihtmärgiks konkreetsed kohad SARS-CoV-2 RNA-l; kui ensüüm seondub RNAga, hävitab see paljunemiseks vajaliku osa viirusest, selgub uuringus kaasa löönud Austraalias asuva Peter MacCallumi vähikeskuse teatest.

«Kui viirus on tuvastatud, aktiveeritakse CRISPRi ensüüm ja see tükeldab viiruse,» ütles uuringu juhtivautor dr Sharon Lewin Melbourne'i ülikooli Peter Doherty nakkuse ja immuunsuse instituudist AFPle.

Teadlased leidsid, et nende meetod toimis ka siis, kui SARS-CoV-2 genoomi viidi uued mutatsioonid, sealhulgas need, mida nähti alfa-koroonaviiruse variandis, mis avastati esimest korda Ühendkuningriigis.

Efektiivseid Covid-19 vaktsiine levitatakse praegu kogu maailmas, kuid autorite sõnul on haiguse tõhusaks raviks endiselt selge ja kiire vajadus.

Ideaalne ravi oleks viirusevastane ravim, mida patsiendid võtavad varsti pärast Covid-19 diagnoosimist. «See lähenemisviis – testimine ja ravimine – oleks teostatav ainult siis, kui meil on odav, suukaudne ja mittetoksiline viirusevastane aine. Seda loodame geenikääride lähenemisega ühel päeval saavutada,» ütles Lewin.