Streigijärgne esimene päev haiglate registratuurides oli täis telefonikõnesid, kuid haiglad loodavad, et esimene kiire saab mõne päevaga mööda ning patsiendid hakkavad tavapärases korras arsti juurde jõudma.
Arstid teevad lisatööd
«Patsient, kelle vastuvõtt streigi ajal ära jäi, peaks järgima soovitust, mis talle öeldi, kui vastuvõtu ärajäämisest teatati,» ütles Tartu Ülikooli kliinikumi (TÜK) avalike suhete juht Kristi Tael. «Kui anti uus arstiaeg, tuleb sel päeval vastuvõtule tulla, kui aga öeldi, et kliinikumist võetakse patsiendiga ühendust, siis seda ka tehakse, tuleb vaid veidi oodata,» lisas ta.
Sama soovitasid kõik haiglad ka Tallinnas.
«Kellele anti arstikabineti number ja paluti ise tagasi helistada, siis tuleb helistada, et uus aeg saada,» lisas Tael.
TÜ kliinikum oli ainuke suurhaigla, mis ei lõpetanud ka streigi ajal uutele patsientidele arstiaegade registreerimist ning see võib streigi järel suuremat tungi leevendada.
Interneti teel vastuvõtule registreerimist kliinikumis pole, küll on võimalik saata e-kiri oma mure või sooviga ning kindlasti võetakse patsiendiga ühendust. Kliinikum on juba otsustanud, et arstid teevad ka lisavastuvõtte, et patsiente võimalikult kiiresti aidata.
Tael rõõmustas, et patsiendid, kes mingil põhjusel ei saa ise vastuvõtule tulla, on hakanud üha rohkem sellest teatama, mis annab võimaluse pakkuda vabaks jäänud aega kellelegi teisele. Pealegi ei pea äraütlemiseks ootama löögile saamist registreerimiskeskuse üldise telefoni ootejärjekorras: «Selleks on meil eraldi telefoninumber – 7319 099.»
Põhja-Eesti regionaalhaigla (PERHi) kommunikatsioonijuhi Inga Lille sõnul tuleb neil, kellele äraütlemisel pakutud aeg ei sobinud või mõnel muul põhjusel uut aega pole, nüüd ise registratuuri helistada. Kindlasti tuleb patsiendil mainida, et ta on üks streigi tõttu kannatanu – neile leitakse esimene võimalik vastuvõtuaeg. Kellel pole soovi pikalt telefoni otsas istuda, et lõpuks registratuuriga ühendust saada, võib kasutada digiregistratuuri. See on kõigil Tallinna haiglail.
Lill tuletas meelde, et PERHil on ka koostöö perearstidega ja patsient, kes on oma seisundi pärast mures, võiks võtta uuesti ühendust oma perearstiga, kes seisundit hindab ning soovitab kas erakorralise meditsiini osakonda pöörduda või annab saatekirja märkega «Kiire!».
Kellele Lääne-Tallinna keskhaiglas ei antud äraütlemisel kohe uut aega, neile helistatakse haiglast lähipäevil ise. «Meil on lisaks registratuurile selleks rakendatud ka arstikabinettide õed,» ütles haigla turundus- ja kommunikatsiooniosakonna juht Diana Lorents.
«Kui mure on suurem, peaks pöörduma perearsti poole – meie haiglas on graafikus nn perearstiajad, kuhu saab vajadusel aja kiiremini,» lisas Lorents.
Ka Ida-Tallinna keskhaiglas tuleb neil, kellele uut vastuvõtuaega pole pakutud, ise kõnekeskusse helistada.
Ida-Tallinna keskhaigla teeb koostööd ka perearstidega, kasutades e-visiidi võimalusi. «Perearst saadab digitaalse saatekirja koos eelnevate uuringute vastustega meie registreerimise süsteemi, kus eriarst konsulteerib, ning nende andmete alusel registreeritakse patsient vastuvõtule,» selgitas haigla avalike suhete juht Svea Talving. «Vajadusel ka eelisjärjekorras.»
Eriti nõutud arstide juurde ning erialadele on järjekorrad pikad ja patsiendid peavad varuma kannatust, et mitme kuu pärast vastuvõtule pääseda.