Omamärgitoode trügib apteeki

Liis Velsker
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Apotheka omamärgitooted.
Apotheka omamärgitooted. Foto: Toomas Tatar/Postimees

Viimastel aastatel on apteegilettidele ilmunud aina enam nn private label’i ehk omamärgitooteid, mille selgelt soodsam hind pakub konkurentsi ka tuntud firmade kaubale.

Kui kolm aastat tagasi oli Apothekas müügil umbes viis-kuus omamärgitoodet, siis praegu on nende sortimendis 70–80 Apotheka logoga toodet, peamiselt toidulisandid. Südameapteegis on praegu 70 südamelogoga toodet.

Apotheka omamärgitoodete turunduse projektijuht Marika Helendi rääkis, et Apothekasse tulid esimesed pri­vate label’i tooted müügile kolm ja pool aastat tagasi.

«Mujal maailmas on kõikidel suurtel apteegikettidel, nagu Boots (Suurbritannia apteegikett – toim), omatooted olemas. Üleüldse on omamärgitooted maailmas kasvav trend. Sealt tekkiski juhtkonnal mõte, et ka apteeki võiksid maailma näitel omatooted tulla,» meenutas ta.

Rohukauplustes müüdavad omamärgitooted jagunevad Eestis järgmistesse kategooriatesse: kosmeetika, meditsiiniseadmed ja toidulisandid.

Südameapteegi omamärgitoodete valikus on ravimtaimi, raviteesid, vitamiine, mineraale ja muid toidulisandeid. Samuti tinktuure, esmaabitarbeid ja nahahooldusvahendeid. Kõige ostetum omamärgitoode on nii Südameapteegis kui ka Apothekas «Oomega-3 kalaõlikapslid».

Kolmandiku jagu odavam

Omamärgitoote peamine eelis on Helendi kinnitusel see, et kuna toode tuleb otse tehasest, siis on see üldjuhul märgatavalt soodsam. Apotheka omamärgitooted on keskmiselt 30 protsenti bränditoodetest odavamad. Südameapteegis on hinnaerinevus keskmiselt 10–30 protsenti.

«Meie omamärgitooted on soodsam alternatiiv hinnatundlikule kliendile, kuid toodete populaarsus on kategooriate lõikes erinev. Paljude toodete puhul eelistab tarbija tuntud kaubamärki,» kommenteeris Südameapteegi kõneisik Ester Eomois.

Helendi sõnul tekib klientidel paratamatult küsimus, kuidas on üks kalaõli teisest nii palju odavam, et kas tegu on ikka usaldusväärse ja kvaliteetse kaubaga.

«Aga vahe ongi selles, et meie võtame toote otse tehasest, turundust ei tee ja saadame kohe müüki. Bränditoodete teekond on palju pikem ja alati on purgis olev toode odavam kui see, mis on blistris (mullpakend – toim). Ümbris ja karp – kõik need maksavad,» rääkis ta.

Helendi kinnitas, et omamärgi- ja bränditooted tulevad tihti samast tehasest, mistõttu ei ole esimeste kvaliteet kehvem. «Meil on erinevaid tootjaid mitmetes riikides, populaarsemad tooted tulevad Inglismaalt,» märkis projektijuht.

Euroapteegi turundusjuht Monika Vilu teatas, et neil omanimelist private label’it ei ole. Küll aga esindab Euroapteek Live Welli tooteid. Live Well pakub näiteks magnee­siumi- ja kaltsiumikapsleid, vitamiine ja muid mineraale ning toidulisandeid.

Apteek1 omamärgitooteid ja nende müügiedu kommenteerida ei soovinud. Neil on müügil omamärgitoodete sari Benu, mis koosneb samuti toidulisanditest ja vitamiinidest.

Helendi sõnul pole alust karta, nagu võtaksid omamärgitooted tugevatelt brändidelt kogu turu ära: need pigem kasvatavat turgu.

«Mina ütleksin, et selle private label’i eesmärk on ikkagi turgu kasvatada. Kui turul on ainult kallid, tuntud brändide kalaõlid, siis selle omatoote hind on kalaõli puhul nii palju odavam, et see, kes enne ei saanud kalaõli endale lubada, saab ka nüüd kalaõli osta,» rääkis ta.

Omamärgitoodete müügiedu hindas Apotheka omatoodete turunduse projektijuht seni igati rahuldavaks.

«Need saavad järjest populaarsemaks. Kui vaatame näiteks kalaõliturgu, siis võib öelda, et kui omatoode sisenes kalaõlide kategooriasse, siis ta kasvatas seda turgu, tuues kliente juurde,» rääkis ta.

Mais ja juunis peaks Apotheka lettidele lisanduma kümme omatoodet – näiteks oliiviõliseebid, D-vitamiin ja beebide probiootikumid – ning kaks ravimit: OmeFlux ja Felora.

Retsepti- ja käsimüügiravimite olukord on pisut teine. Ravimiameti õigusnõunik Kaili Lellep selgitas, et ravimi müügiloa hoidja andmed peavad pakendil olema ning müügiloa hoidja logo kasutada on lubatud, kuid teiste müügiedenduslike elementide, näiteks ravimi turustusketi, jaemüüja vms logo kasutamine ei ole õigustatud – selline piirang kehtib kõikjal euroliidus.

Ravimeid veel pole

Samas võib ravimi müügiloa hoidja olla ka turustuskett ise ja sellisel juhul märgistakse ravim omamärgitootena.

«Eestis ei ole praegu ühelegi apteegiketile nn oma brändinimega ravimile müügiluba väljastatud, kuigi üks apteegikettidest on meie poole mõnda aega tagasi selle küsimusega pöördunud. Vastavat taotlust ei ole meile siiski tulnud,» sõnas Lellep.

Seega ei ole ühelgi Eesti apteegiketil oma logoga märgistatud retsepti- või käsimüügiravimit, nagu näiteks on Suurbritannias müügil Bootsi paratsetamool. Sellegipoolest on Apothekal olemas ka n-ö otse tehasest omamärgitootena tellitud ravimid. Südameapteegil on käsimüügiravimina registreeritud mõned raviteed, mida müüakse omatootena.

«Ravimite jaoks lõime sõltumatu tootesarja Una. Una sarja kuuluvad näiteks paratsetamool ParaFlux, ibumetiin Ibu­Flux ja gripitee UnaFlux,» märkis Helendi. «Iga ravimi eest vastutab konkreetse ravimi müügiloa hoidja, enamasti on ravimitel erinev tootja – valituks osutub see, kes pakub parimat hinda ja kvaliteeti.»

Private label’ite sortiment vahetub pidevalt. Näiteks võib sinna lisanduda endisi ravimeid, mille ravimiamet on ümber määratlenud toidulisandiks. Nii läks unerohuga melatoniin, mis alles mõni kuu tagasi Eestis toidulisandite nimekirja lisati.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles