Soomes suri mitu naist tuntud beebipillide tõttu

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Euroopa ravimiamet on asunud kontrollima IIi ja IV põlvkonna beebipillide ohutust.

FOTO: Reuters / Scanpix

Maailmas kõige enam kasutatavaid rasestumisvastaseid vahendeid Yazi ja Yazmini seostatakse Soomes nelja naise surmaga.

Kaks surmajuhtumit olid 2006. aastal, üks 2008. ja üks 2010. aastal, kirjutab Yle. Kuuel neid vahendeid kasutanud naisel oli ajuemboolia ning mõnel neist tekkis püsiv kahjustus. Kopsuemboolia tekkis 25-l neid beebipille kasutanud naisel. Alates 1975. aastast on 16 beebipille kasutanud soomlannat surnud trombide tõttu.

Yasmin ja Yaz on Soomes kõige enam kasutatavad beebipillid, neid kasutab 80 000 naist.

Kanadas on tromboosi tõttu surnud vähemalt 23 naist, kes kõik kasutasid drospirenooni sisaldavaid rasestumisvastaseid tablette Yaz ja Yasmin, vahendab Medical Daily. Mitmed uuringud on näidanud, et hormoon nimega drospirenoon, mida uuema põlvkonna, sealhulgas Yaz- ja Yasmin-pillid sisaldavad, suurendab trombide tekkeriski.

Yasmin beebipillidega on seostatud 15 ning Yaz beebipillidega 8 surmajuhtumit, neist pooled on olnud alla 26-aastased naised ning noorimad 14-aastased. Võrreldes teiste hormonaalsete rasestumisvastaste meetoditega on Yazi ja Yasmini beebipillidega seostatud surmade arv väga kõrge. Näiteks Nuvaringi kasutamisega on seostatud kaht surmajuhtumit.  

Ravimiameti ohutusjärelevalve büroo juhataja Maia Uusküla sõnul kuuluvad drospirenoon ja etünüülöstradiool hormonaalsete kontratseptiivide IV põlvkonda. «Nende puhul on teadaolevalt tromboosirisk suurem kui levonorgestreeli sisaldavatel kontratseptiividel,» lausus Uusküla.

Nii nagu Euroopa Liidus Euroopa Ravimiameti koordineerimisel, nii hinnatakse ka mujal (nt Kanadas) praegu uuesti hormonaalsete kontratseptiivide kasu ja riski suhet, eriti just tromboosiriski osas. «Tromboosiriski teema ei ole aga uus teema, trombemboolia risk on teadaolev aastaid,» sõnas Uusküla.

Ametniku sõnul on Eestis drospirenooni ja etünüülöstradiooliga seoses kirjeldatud tromboosi teket kuuel korral (üks teatis 2008, üks 2010, üks 2011, kolm 2013), neist esimene juhtum aastal 2008 lõppes surmaga.

Uusküla möönis, et kõik hoiatused on ravimiinfodes ka praegu, kuid tegelikus elus arstid ja patsiendid nende hoiatustega ei arvesta.

Tagasi üles