Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Istekoht lennukis võib olla elu ja surma küsimus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maarja Hindoalla
Copy
Estonian Airi lennuk Embraer 170.
Estonian Airi lennuk Embraer 170. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Ekspertide sõnul võib istekoht lennuõnnetuse korral otsustada reisija saatuse.

Greenwichi ülikooli professor Ed Galea, kes on 25 aastat analüüsinud lennuõnnetusse sattunud inimeste käitumist, ütleb, et viimased sekundid enne kokkupõrget on määrava tähtsusega, vahendab ABC News. «Igaüks vastutab oma elu eest ise,» ütles Galea «kui sa tead, mida sa teed, on suurem võimalus ellu jääda.»

Lendamise rusikareegel: istu avariiväljapääsule võimalikult lähedal

Galea on uurinud rohkem kui saja õnnetuses osalenud lennuki istekohtade kaarti ning intervjueerinud kümneid ellujääjaid. Ta avastas, et ellu jäänud reisijad liiguvad keskmiselt viie istmerea jagu enne põlevast lennukist tervelt välja pääsemist. Samuti leidis Galea, et ohutum on istuda lennuki tagaosas ning vahekäigu pool.

1983. aastast kuni 2000. aastani USAs toimunud lennuõnnetustes jäi ellu ligi 95 protsenti reisijatest. Kui lennuk satub õnnetusse, tuleb säilitada rahu ja mitte sattuda paanikasse. «Kui inimene ei ole mõelnud, kuidas õnnetuse korral käituda ja valmistunud, lülitub mõtlemine välja,» rääkis Galea «õnnetuses õigesti käitumiseks on võimalik valmistuda.»

Suurejooneline katse

Lennuohutuse katsetamiseks tehti möödunud aastal Boeing 727 lennukiga Sonorani kõrbes kokkupõrkekatse. Katsest selgus, et kokkupõrkeks valmistudes tõusis reisija tõenäosus ellu jääda.

Lennuõnnetuse eksperiment oli osa Discovery Channeli sarjast «Curiosity Plane Crash» ning seda planeeriti neli aastat, et paremini mõista, mis juhtub reisijatega lennuõnnetuse korral.

Lennukis olid katsenukud, 38 spetsiaalset kaamerat ja sensorit ning katses osalesid ka hulljulged langevarjudega piloodid, kes hüppasid lennukist vaid mõni minut enne kokkupõrget välja. Kokkupõrge rebis lennuki tükkideks.

Lennuki ninas asetsevad nukud said «surma», eluohtlikeks kohtadeks osutusid esimesed seitse istmerida, koht 7A lendas suisa lennukist välja.

Katse näitas ka seda, et lennuki purunemisel tekkiv lendav praht võib osutuda surmavaks reisijatele, kes istuvad püstises asendis ning kui oluline on pärast kokkupõrget võimalikult kiiresti lennukist välja pääseda. Keskmiselt oli avariiväljapääsust kuni viie istmerea kaugusel istuvatel reisijatel kõige suurem tõenäosus ellu jääda.

Tähtsad minutid

Raamatu « The Survivors Club - The Secrets and Science That could Save Your Life» autori ja ABC Newsi presidendi Ben Sherwoodi sõnul juhtub enamik lennuõnnetusi kolme minuti jooksul pärast õhku tõusmist või kuni kaheksa minutit enne maandumist. Sherwood hoiatas, et sel ajal tuleks ajakirja lugemise või jalatsite jalast ära võtmise asemel olla valvas.

Sherwood soovitas ka, et reisijatel võiks olla plaan, kuidas ootamatu õnnetuse korral tegutseda. «Lennuõnnetuse korral on suur tõenäosus ellu jääda ning kui olla tähelepanelik, omada plaani ning selle kohaselt käituda, on tõenäosus veelgi suurem,» ütles Sherwood.

Kuid Sherwood manitses ka mitte liigselt muretsema, kuna enamik lennukeid maanduvad plaanipäraselt ja tõrgeteta.

Märksõnad

Tagasi üles