Kas Sinu luud on ohus?

Luutiheduse mõõtmine.

FOTO: Arno Saar / Õhtuleht

Osteoporoos ehk luuhõrenemine on skeletihaigus, mille puhul väheneb luude mass ja häirub luukoe struktuur. Selliste arengute tagajärjel muutuvad luud hapraks ja hõredaks ning murduvad kergesti.

Eestis põeb osteoporoosi kümneid tuhandeid inimesi, kellest saavad ravi vaid viis protsenti. Lisaks on meie inimeste teadlikkus osteoporoosist niivõrd madal, et enamasti ei aimata ohtu enne, kui tuleb luumurru tõttu arstiabi otsida.

Selge vastuse oma luude tervise kohta saab luude tihedust vastavate aparaatidega arsti juures või apteegis mõõta lastes, ent igaüks võib hinnata oma soodumust osteoproosile analüüsides tegureid, mis meie luude tervist ohustavad.

Osteoporoosi riskitegurid, mida ei saa muuta

Sugu. Naiste luud on kergemad ja väiksema tihedusega kui meestel ning tõenäosus osteoporoosi haigestuda on suurem. 35 aasta vanustel meeste luumass on 30 protsenti suurem kui naistel. Luumassi vähenemine toimub meeste luudes aeglasemalt kui naiste omades.

Vanus. Menopausijärgselt (tavaliselt 50. eluaasta paiku) algab naise organismis luumassi vähenemine.

Pärilikkus. Naised, kelle peres on esinenud osteoporoosi, haigestuvad suurema tõenäosusega.  

Kehaehitus. Väikestel kõhna kehaehitusega naistel on suurem tõenäosus osteoporoosi haigestuda.

Haigused. Osteoporoosi riskitegurid on anoreksia, tsöliaakia (gluteenitalumatus), diabeet, krooniline kõhulahtisus, neeru- ja maksahaigused.

Osteoporoosi riskitegurid, mida saab muuta

Suitsetamine. Kuna suitsetamine mõjutab kehas kaltsiumi omandamist, on suitsetajate seas luumurde enam kui mittesuitsetajate seas.

Alkoholi tarbimine. Kahe või enama alkohoolse joogi manustamine päevas võib vähendada naistel kaltsiumi imendumist, mis omakorda võib põhjustada luude hõrenemist. Alkohol takistab ka D-vitamiini sünteesi – protsessi, mis aitab kaltsiumil organismis imenduda.

Vähene kaltsiumi tarbimine nii lapsena kui täiskasvanuna. Kaltsium on vajalik luu tippmassi saavutamiseks, südame, lihaste ja närvide tööks. Parimaks kaltsiumi allikaks on toit. Kaltsiumi sisaldavad piimatoidud, rohelised köögiviljad, kalad koos väikeste luudega, pähklid, mandlid, kuivatatud viigimarjad, aprikoosid.

Vähene liikumine. Füüsiliselt passiivne elustiil võib põhjustada luumassi kaotamist.

Kehakaal. Väga saledatel naistel on suurem oht osteoporoosi põdeda kui tüsedamatel, sest luud saavad üleliigseid rasvu kasutada. Vähearenenud lihastikuga naised on samuti osteoporoosi riskirühmas.

Ravimid. On terve rida ravimeid, mis võivad soodustada osteoporoosi väljaarenemist. Konsulteerige arstiga ja selgitage välja, kas mõned ravimid, mida regulaarselt võtate, mõjutavad luude tervist.