Jah, isegi ranges ja seaduspõhises riigis Rootsis on seadused niipidi, et kui miski ei ole selgesõnaliselt keelatud, siis on see lubatud. Aga Eestis on väga palju vastupidiseid näiteid.
Mulle on siin püütud selgitada, et asjad jäävad seepärast tegemata, et puudub täpne asjakohane seadus, mis lubaks. Aga see on jällegi rumalus.
Mis on teie arvates suurim probleem praegu tervishoiusüsteemides üle Euroopa?
Peamine probleem on, et tervishoiusüsteemide juhid on kontrollifriigid ja bürokraadid. Spetsialiste ei saa absoluutkontrollis juhtida, sest see lihtsalt ei tööta.
Kontrolljuhtimine on sama, kui näete marssimas sõdureid, kes sammuvad täpselt ühte ja sama sammu. Aga spetsialiste ja oma ala professionaale ei saa niimoodi käituma sundida.
Võtame näiteks väikese ümmarguse akvaariumi ja värvime selles elava kala erkoranžiks. Nüüd liigutame seda akvaariumi edasi, aga kala hakkab liikumisele vastu ja ujub ikkagi vastupidiselt sellele, kuidas akvaariumi liigutatakse.
Ning peabki sellega leppima, et kala ei hakka kunagi liikuma nagu rühm marssivaid sõdureid. Kahjuks on aga hulk ministreid, kes arvavad, et suudavad spetsialistid just sõduritena käituma panna ja mitte liigutada neid koos akvaariumiga.
Mis on need asjad, millele peaks teie hinnangul Eesti oma tervishoiusüsteemis esimesena mõtlema?
Kindlasti peab süsteem olema läbipaistvam, siis tuleb mõelda tulemuste mõõtmisele, tulemile endale, kvantiteedile ja kvaliteedile.
Mõtlemine, et meie haiglal on eelarve selline, töötab niipalju arste ja niipalju õdesid ning meil on niipalju voodeid, on vale. Selles mõttes vale, et need on vaid lähteandmed.