Päevatoimetaja:
Marilin Vikat
Saada vihje

Tüdrukute matemaatilised võimed pole poiste omadest kehvemad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Eger Ninn
Copy
Tüdrukute matemaatilisi võimeid mõjutab kultuuritaust: suurema sugudevahelise ebavõrdsusega riikides läheb tüdrukutel matemaatikas enamasti kehvemini kui poistel.
Tüdrukute matemaatilisi võimeid mõjutab kultuuritaust: suurema sugudevahelise ebavõrdsusega riikides läheb tüdrukutel matemaatikas enamasti kehvemini kui poistel. Foto: Caro / Scanpix

Rahvusvahelises uuringus selgus, et tüdrukute matemaatilised võimed ei ole tegelikult poiste omadest kehvemad.


Poisid on aga oma matemaatilise võimekuse suhtes enesekindlamad, samuti mõjutab tüdrukute matemaatilisi võimeid kultuuritaust: suurema sugudevahelise ebavõrdsusega riikides läheb tüdrukutel matemaatikas enamasti kehvemini kui poistel, vahendab

Tartu Ülikooli teadusportaal Novaator

Physorgi.

«Naiste nõrgemad matemaatilised oskused on stereotüüp, mis on tegelikkusega otseses vastuolus,» ütles analüüsi üks autor, USAs asuva Villanova ülikooli psühholoog Nicole Else-Quest.

«Leidsime, et tüdrukud on sama võimekad kui poisid, kui neid samaväärselt haritakse ja kui neil on eeskujuks teisi naisi, kes matemaatika abil kaugele on jõudnud,» lisas ta.

Samas leiti, et tüdrukud usuvad oma matemaatilistesse võimetesse vähem kui poisid, mis võib aidata seletada, miks tüdrukud valivad poistest harvemini teadlase-, tehnoloogiaeksperdi, inseneri- või matemaatikukarjääri.

Else-Quest ja tema kolleegid uurisid kahe suure laste matemaatilisi võimeid hindava uuringu andmeid, kus ühtekokku oli esindatud 493 495 õpilast 69 riigist vanuses 14-16 aastat.

Tüdrukute ja poiste vahel ei esinenud keskmiselt suuri erinevusi, kuid riigiti esines sugude vahel olulisi erinevusi.

Uurimustes hinnati ka õpilaste usku oma matemaatilistesse võimetesse ja seda, kui oluliseks nad matemaatikat oma tulevast karjääri silmas pidades hindasid.

Hoolimata üldisest sugudevahelise erinevuse puudumisest pidasid poisid end matemaatikas keskmiselt tugevamaks kui tüdrukud ning olid rohkem motiveeritud matemaatikaga tegelema.

Teadlased hindasid uuritud riikides ka erinevusi naiste ja meeste haridustasemes, osalemises poliitikas, toimetulekus ja sissetulekus.

Selgus, et tüdrukute matemaatilised võimed olid seotud naiste staatuse ja toimetulekuga ühiskonnas. Näiteks läks tüdrukutel matemaatikas paremini, kui riigis oli rohkem teadusega tegelevaid naisi.

«Meie ülevaateuurimus näitab, et kuigi lapse võimed ja õpetamise tase mõjutavad matemaatiliste oskuste taset, on samal ajal oluline ka kooli, kodu ja õpetajate suhtumine tüdrukute matemaatilistesse võimetesse. Kui tüdrukuid õigesti innustatakse, saavad nad hakkama sama hästi kui poisid,» selgitas Else-Quest.

Märksõnad

Tagasi üles