Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Ökoostud võivad inimese kurjaks muuta

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Eger Ninn
Copy
Eetilisi oste tegev inimene valetab ja  varastab suurema tõenäosusega kui see, kes ökotoodetele rõhku ei pane.
Eetilisi oste tegev inimene valetab ja varastab suurema tõenäosusega kui see, kes ökotoodetele rõhku ei pane. Foto: PantherMedia / Scanpix

Uue uurimuse tulemused näitasid, et eetilised tarbijad on vähemsõbralikud ning varastavad tõenäolisemalt võrreldes nendega, kes ei mõtle oma tarbimise mõjule niivõrd.


Kanada psühholoogide Nina Mazari ja Chen-Bo Zhongi tehtud uuringust tuli välja, et kui inimene tunneb, et ta on olnud ostmisel moraalselt vooruslik, soetades näiteks ökokaupu, lubavad inimesed endale rohkem isekat ja moraalselt küsitavat käitumist. Seda nimetatakse ka moraalseks tasakaalustamiseks või kompenseerivaks eetikaks, kirjutab

Guardian

.

Psühholoogid kirjeldasid, et n-ö rohelised tarbijad on teiste suhtes õelamad ning petavad ja varastavad suurema tõenäosusega kui tavalised tarbijad.

«Vooruslikud teod võivad soodustada hilisemat mittesotsiaalset ja ebaeetilist käitumist,» kirjutasid teadlased oma uurimuses.

Uurijad leidsid, et inimesed, kes ostsid ökotooteid, olid teistele teatud rahahulga jagamisel vähem altid kui need, kes ostsid tavapäraseid asju. Kui aga ökoostjatele pakuti võimalust arvutimängus petmise teel raha teenida ning neil oli võimalus selle kohta ka valetada, ehk teisisõnu varastada, haarasid nad võimalusest ning tegid seda. Tavapärased tarbijad aga sellist võimalust ei kasutanud.

Kui hiljem paluti uuringus osalejail võtta ümbrikust raha, tasumaks enda kauba eest, selgus, et rohelised varastasid kuus korda suurema tõenäosusega kui tavapärased ostjad.

«Ökokaubad ei pruugi ilmtingimata inimesi paremaks muuta,» tõdesid Mazar ja Zhong oma uurimuses.

Müncheni ülikooli sotsiaalpsühholoog Dieter Frey selgitas, et uuringu tulemused sobituvad hästi inimkäitumise mustrisse. «Hetkel, mil inimesed on ennast teatud valdkonnas tõestanud, kiputakse lubama endale eksimusi teistes valdkondades,» rääkis ta.

Märksõnad

Tagasi üles