Kuidas targalt kaalu langetada?

Muutused toitumises peavad olema püsivad.

FOTO: SCANPIX

Lähenev suvi tekitab paljudes tahtmise mõni või enam kilo maha võtta.

Geniusbeauty annab nõu, kuidas salenemisega mõistlikult ja valutult algust teha.

Statistika näitab, et vaid 18 protsenti saleneda soovijaist suudab oma eesmärgi ka tegelikkuses ellu viia. Veerand üritajaist peab vastu kuni kuu, kümnendik kaks kuud ja ülejäänud ei suuda niigi kaua õigel kursil püsida. Miks siis nii paljud saleneda soovijad läbi kukuvad?

Ilmselt pole nad taibanud, et kaalu saab langetada kas kiiresti või püsivalt – rutuga kaotatud kilod kipuvad peagi tagasi tulema. Seega tuleks endale seada reaalselt saavutatavad eesmärgid ja saada kuus lahti umbes kahest kilost. See number võib heidutavalt väike tunduda, aga see-eest on tulemused püsivad.

Püsivad muutused

Mis dieetidesse puutub, siis oma söömist muutes tuleks lähtuda sellest, et suudaksid sellist menüüd järgida kas kogu ülejäänud elu või siis vähemalt pikema aja jooksul. Nälgimine ja kiirdieedid kasuks ei tule, sest ehkki need näivad kiirelt mõjuvat, aeglustavad need ainevahetust. Selle tagajärjel tulevad kaotatud kilod hiljem kolinal tagasi ja kokkuvõttes on kaalulangetaja veelgi kogukam kui alustades.

Mida siis ikkagi teha? Õige vastus peitub söömisharjumuste püsivas muutmises, kuna enamik inimesi võtab kaalus juurde just vale toitumise tõttu. Et aru saada, mida muuta tuleks, peaks pidama toidupäevikut, kuhu läheb kirja kõik päeva jooksul söödu. Hiljem neid andmeid analüüsides on oma vigu juba kergem avastada.

Oluline on ka mõista, et vöökohta ei paisuta mitte üksikud pühadeaegsed ülesöömised, vaid väikesed igapäevased harjumused. Söömispäevik peaks aitama näha, mida argitoitumises muuta tuleks. Ja kui muutusi sisse viima hakata, peaks seda tegema järk-järgult, mitte üleöö kogu elustiili vahetama.

Hea mõte pole ka nälgimine. Söö pigem ohtralt puu- ning juurvilju ja marju, need täidavad kõhtu ning sisaldavad minimaalselt rasva ja kaloreid.

Ka magus on lubatud

Kaalulangetamisel on abiks teadlik ostmine. Võta aega pakendil väikses kirjas toodud toitumisinfo uurimiseks ning ära usalda reklaame ja oma vanu ostuharjumusi. Eriti oluline on seejuures rasva koguse piiramine, sest see tagab toidu väiksema kalorsuse. Rasvarikkaimad toidud on vorstid, koogid, küpsised, krõpsud ja šokolaad. Päris rasvavaba ei tohiks menüü siiski kunagi olla, sest organismi normaalseks talitluseks peaks sööma päevas 35-45 grammi rasvu.

Hea nipp tervislikuks toitumiseks on taldrikureegel – pool taldrikust olgu täidetud salatiga, veerand valgurikka toiduga (liha, kala, oad või munad) ja teine veerand süsivesikuterohke söögiga (kartul, pruun riis, pasta, puder). Söögi kõrvale joo vett, mitte dieetlimonaadi või mahla. Magusates jookides sisalduv suhkur annab varjatud kujul palju kaloreid. Mis maiustustesse puutub, siis neist ei pea täielikult loobuma, küll aga tuleks portsjonite suurust vähendada. Sel moel ei taba sind pärast pikka magusapaastu kontrollimatu isu.

Lisaks toitumise muutmisele peaks kaalulangetaja ka rohkem liikuma. Lihtsaim viis seda teha on rohkem kõndida – mine bussist paar peatust varem maha, kasuta lifti asemel treppi ja otsi muid viise end veidi liigutada. Motivatsiooni suurendab sammulugeja kasutamine.

Kui esimesed tulemused käes, on oluline mitte kiirustama hakata. Nädalas võiks kaotada kuni pool kilo, sest suurema kaalulanguse juures väheneb kehamass juba lihaste, mitte rasva arvelt.

Lõppude lõpuks peaks saleneda soovija arvestama, et teda ootavad lisaks füüsilistele ka psühholoogilised katsumused. Oma elustiili muutmine tähendab senistest tuttavatest harjumustest loobumist ja tekitab ebamugavust, kuid tulemus on seda pingutust väärt.

Lõpetuseks viis põhisoovitust algajale kaalulangetajale:

1. Söö maitsvat toitu: vali menüüsse asju, mis sulle meeldivad. Ära sunni end brokolit sööma, kui sa seda tegelikult jälestad.

2. Söö korralikult: ära jäta kõhtu tühjaks, nälgimisel pole mõtet.

3. Toidukorrad peaksid olema regulaarsed: olgu neid päevas kolm, neli või viis, aga süüa tuleks alati enam-vähem samal ajal.

4. Ära keela endale maiustusi: piisab, kui tervislik toit moodustab menüüst 80-90 protsenti.

5. Söö mõnuga. Ära tunne süüd ega ole enda peale pahane, vaid naudi.

 

Tagasi üles