Paljud pole perearstitelefonist kuulnudki

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Perearsti nõuandetelefoni arst Lauri Laasi.
Perearsti nõuandetelefoni arst Lauri Laasi. Foto: Marina Puškar

Nõuandetelefoni teenusest on teadlik 66 protsenti Eesti elanikest ning kasutanud on seda 21 protsenti, selgus sotsiaalministeeriumi ja haigekassa poolt tellitud arstiabi rahulolu-uuringust.

Perearsti nõuandetelefon 1220 vastab aastas enam kui 230 000 pöördumisele, kaheksa tegevusaasta jooksul on kõnede arv aasta-aastalt kasvanud. Uuringu «Elanike hinnangud tervisele ja arstiabile 2013» andmetel oli 88% nõuandeliinile helistanutest saadud nõuannetega rahul.

Nõuandetelefoni kõnede analüüsi kohaselt vajab valdav enamus perearsti nõuandeliinile helistajatest nõustaja juhiseid, kuidas end kodus ravida. 10 protsenti helistajatest suunatakse arsti vastuvõtule ning neist omakorda 0,3 protsenti on kõige tõsisemad juhtumid, mil läheb tarvis kiirabi.

Perearsti nõuandetelefoni arst Lauri Laas julgustab perearsti töövälisel ajal ootamatu tervise halvenemise korral võtma esmalt ühendust perearsti nõuandetelefoniga, et saada kodust lahkumata nõu edasise tegevuse osas.

«Pädeva nõuande saamiseks tervisehädade korral piisab enamusel juhtudest nõuandetelefonile helistamisest, mida on ka väga kehva enesetundega lihtsam teha kui võtta ette teekond haigla esmaabisse,» lausus Lauri Laasi

Nõuandetelefonil vastavad helistajatele vahetustes kokku seitseteist kogenud perearsti ja  neliteist pereõde, kes aitavad  analüüsida  seisukorra kriitilisust ja annavad tegutsemisjuhised esmaseks abiks, lihtsamate olukordade puhul ka koduseks raviks.

«Juhul, kui tegemist on imikute või teiste riskigruppidega, võetakse seda nõuannete jagamisel kindlasti arvesse. Oluline on, et inimesed vastaksid nõustaja küsimustele ausalt ja täpselt. Nii saab ka antav nõuanne olla asjakohane,» rõhutas Lauri Laas.

Helistaja seisundi hindamiseks on nõuandetelefonil välja töötatud sümptomite skaala, et eristada tavapäraste probleemide hulgast olulisi terviseriske. «Sõltuvalt olukorra tõsidusest soovitatakse helistajal pöörduda oma perearstile või haigla valvetuppa või suunatakse kriitiline kõne kohe edasi kiirabisse,» ütles Lauri Laas.

Perearsti nõuanne 1220 on üleriigiline telefon, mis pakub meditsiinilist nõu ööpäev läbi eesti ja vene keeles. Telefonilt saab konsultatsiooni lihtsamate terviseprobleemide korral ning juhiseid esmaseks abiks.

Helistamisel ei tuvastata helistaja isikut, helistada ja nõu küsida võivad kõik, k.a. ravikindlustuseta inimesed. Helistades kehtib kõne algusest paketipõhine helistamise hind.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles