«Eesti inimvara raport» väidab, et kõige rohkem võimaldaks Eesti elanike keskmist eluiga ja tervelt elatud aastaid kasvatada alkoholi liigtarvitamise vähendamine, mida saab teha käitumist kujundavate kampaaniate, alkoholi kättesaadavuse piiramise ja alkoholireklaami keelamisega.
Raport: alkoholireklaami keelamine tõstaks inimeste eluiga
Raport toob välja, et eestlaste peamised käitumuslikud terviseriskid on alkoholi liigtarvitamine, suitsetamine, väike kehaline aktiivsus ning vähene puu- ja köögiviljade söömine. Alkoholi liigtarvitamine on tõendatult riskitegur üle 50 haiguse, aga ka vigastuste ja mürgistuste tekkes.
Seetõttu leiab raport, et alkoholi liigtarvitamise vähendamine võimaldaks enim Eesti elanike keskmist eluiga ja tervelt elatud aastaid kasvatada. Selleks soovitab raport pöörata erilist tähelepanu noortele, kellele alkohol ei peaks nii kättesaadav olema.
«Alkohol on öömüügikeelust hoolimata liiga kergelt kättesaadav – 93 protsenti 15–16-aastastest Eesti koolilastest on alkoholi tarvitanud ning lahja alkoholi kättesaadavust peab kergeks üle 60 protsendi noori,» toob raport välja.
Alkoholireklaami mõju tarbimisele, eriti noorte seas, on tõendatud.
«Eestis on olemas ajalised piirangud alkoholireklaamile tavameedias, mis siiski ei toimi piisavalt, kuna teismelised tavatsevad koos teiste pereliikmetega vaadata õhtuseid filme. Samuti on alkoholireklaami eetrisse lubatud noortele suunatud saadetes, nagu näiteks «Eesti otsib superstaari»,» märgib inimvara raport.
Samuti eiratakse massiliselt reklaamiseaduse paragrahvi, mis sätestab, et alkoholi reklaam ei tohi esitada teavet, sündmusi ja tegevust viisil, mis võib jätta mulje, et alkoholi tarbimine suurendab sotsiaalset ja seksuaalset edukust, parandab füüsilist võimekust või on tähtis mõnel elualal heade tulemuste saavutamiseks. «Piirangud puuduvad täiesti alternatiivmeedias internetis,» märgib raport.