Viis üllatavat tegevust, millega sa oma hambaid hävitad

Hambad

FOTO: SCANPIX

Hambaaukudes tasub süüdistada kõige tüüpilisemaid vaenlasi – karastusjooke, suhkrut, viletsat hammaste harjamist. Kuid on ka teisi hammaste tervist kahjustavaid tegevusi ja põhjuseid, millest sul tõenäoliselt varem aimugi polnud.

Kardiotrenn

Liiga pikale venivad kardiotrennid võivad värske Saksa uuringu järgi olla hammaste tervisele negatiivselt mõjuvad. Uurijad võrdlesid vastupidavussportlasi mittesportlastega ning leidsid, et kardiotrenni tegevaid katsealuseid vaevas hammaste erosioon, mis väljendub hambaemaili järkjärgulises kulumises. Mida rohkem aega nädalas kardiotrennile veeta, seda suurem risk on ka hambaaukude tekkeks, väidab uuring.

Põhjus, miks see nii on, seisneb selles, et trenni vältel väheneb sülje tootmine. Sülg sisaldab mineraale, mis varustavad hambaid vajalike toitainetega ning neutraliseerivad happeid, mis hammaste lagunemist ja igemete põletikulisi protsesse põhjustavad. Kõigele lisaks on hammaste suureks vaenlaseks kõiksugu happelised spordijoogid ja energiageelid, mida vastupidavussportlased kasutavad. Nende tarbimine ainult soodustab hambakaariese teket.

Lahendus: kuna suus on vähem sülge, tuleks suud niisutada pikemate kardiotreeningute vältel puhta veega. Ka tasub enne pikemat trenni oma hambad puhtaks pesta ja suuloputusvedelikuga suud loputada. Vett tuleks juua iga kord, kui tarbid midagi suhkrust või happelist. Suhkruvaba närimiskummi mälumine trenni jooksul aitab süljetootlikkust suurendada.

Raskuste tõstmine

On täiesti tüüpiline, et raskuste tõstmisel surub inimene pingutushetkeks oma lõuad kokku. See võib isegi sooritusele kaasa aidata, kuna suurendab verevoolu aju osadesse, mis on seotud motoorse juhtimisega, väidab värske uuring. Kuid kogu see pingutus võib halvasti mõjuda hammastele, koguni neid murda. Samuti võivad suured pingutused põhjustada trenniajaks püsima jäävaid valusid lõualuus.

Lahendus: kui end jõusaalis hammastekriginal mõne raskuse tõstmisega jälle ületad, oleks soovitatav kanda sportlastele mõeldud suukaitset. Suukaitseid leiab tavalistest spordipoodidest, hambaarsti juures saab sellise valmistada ka inimese hambuvust arvestavalt.

Ravimid

Sajad ravimid allergiate, depressiooni, südamehaiguste ja vererõhu kontrollimiseks põhjustavad suu kuivust. See ei pruugi esiti kõlada veenva põhjusena, mis hammaste tervisele kahjulikult mõjuks, kuid just kuiv suu võib hammastele laastavalt mõjuda. Seda põhjusel, et sülg kaitseb hambaid kahjulike bakterite eest. Kui su suus pole piisavalt sülge, võib see hammaste kehvas tervises avalduda juba mõne kuuga.

Lahendus: suhkruvaba närimiskumm või suhkruvabad kommid on need, mis aitavad kaasa sülje tekkimisele. Eemal tuleb hoida suhkrustatud jookidest ja toidust. Kõige selle söömine kuiva suu korral võimendab vaid probleeme hammastega.

Kõrvetised

Maohappe refluks võib teha püsivat kahju ka sinu hammastele. Maohape on niivõrd tugev, et kui selle ülestulemisega on probleeme, võib see pikaajalisel kestmisel hammaste emaili n-ö maha pesta. Täpselt nii nagu happelised karastus- ja spordijoogid. Ainukese vahega, et maohappe näol on tegemist palju kangema vaenlasega hammastele.

Lahendus: kui sinu hambaarst leiab, et hammaste lagunemine toimub valdavalt suu tagumistes hammastes, on tõenäosus, et selle põhjuseks on refluks väga suur. Parimaks lahenduseks siin on ravimid, mis neutraliseerivad hapet.

Pärast söömist hammaste pesemine

Pärast happeliste toitute – mahlade, puuviljade, spordijookide, punase veini ja coca-cola tarbimist hammaste pesemine nõrgendab emaili seisundit. Seetõttu tekib pikaajalisel nende toitude tarbimisel ja seejärel hammaste pesemisel hammaste kollanemine, suureneb mõranemise ja aukude tekke oht.

Lahendus: loputa suud happelistest jääkidest veega ning oota kuni 40 minutit, et kaltsium sinu süljes toimima hakkaks. Alles siis pese hambaid.

Tagasi üles