Vaktsiinitootja reklaam ei vasta kooskõlastusele

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: vaktsiin.ee

Terviseamet avaldas oma veebilehel eile teate alanud hepatiidialase teavituskampaania kohta, mida rahastab ravimitootja GlaxoSmithKline (GSK) Eesti esindus. Uudisest jääb mulje, et tegemist on terviseameti algatatud kampaaniaga, kuid tegelikult pole see nii. Ka reklaami visuaalis pole selle tegelikule tellijale viidet.

Nii terviseameti veebilehel avaldatud kui ka meediale välja saadetud uudises nimetatakse GSK-d kampaania rahastajaks ja sponsoriks, terviseameti avalike suhete juht Iiris Saluri tunnistas aga, et tegemist ongi GSK kampaaniaga, millele amet vaid heakskiidu andis, lubades ühtlasi pressiteates kasutada ameti epidemioloogianõuniku Kuulo Kutsari tsitaati.

GSK Eesti äriüksuse juht Kersti Sepp ütles, et reklaamikampaania käivitub tänasest teles, internetis ja arstikeskustes ning reisimisega seotud ajakirjades. Viide terviseametile sai tema sõnul kirja vaid seetõttu, et seaduse järgi peab reklaami ametiga kooskõlastama.

Saluri tõdes, et terviseametil endal ei ole raha, et sellist teavituskampaaniat eraldi läbi viia ja seega on igati tervitatav, et üks firma seda teeb. «Kui üks firma teeb kampaniat, sellest võidavad ka teised, kes toovad seda vaktsiini maale,» lisas Saluri. Tema sõnul ei pruugi inimene nii või naa saada just GSK vaktsiini, kui tahab ennast A- või B-hepatiidi vastu vaktsineerida lasta.

Reklaamis puudub viide ravimifirmale

Ravimiameti ravimite osakonna juhataja asetäitja Margit Plakso selgitas lisaks, et kui retseptiravimite reklaam üldiselt pole üldsusele lubatud, siis vaktsineerimiskampaania puhul võimaldab ravimiseadus euroliidu õiguse põhjal teha erandi ning kampaania tuleb kooskõlastada terviseameti ja ravimiametiga, mis antud juhul ka tehti.

«Kui riigiasutused hindavad, et kampaania võimaldab inimeste tervist olulisel määral mingi reaalse ohu eest kaitsta, antakse sellele nõusolek. Ravimiameti jaoks on oluline, et selline kampaania oleks selgesti ära tuntav kui ravimitootja ettevõtmine ning tarbijad suhtuksid seeläbi sõnumisse vajaliku kriitilisusega. Seda rõhutasime ka oma kooskõlastuses,» märkis Plakso.

Samas võib näha, et veebilehel vaktsiin.ee avaldatud reklaam GSK-le ei viita, tutvustades lihtsalt A- ja B-hepatiidi olemust, levikuviise ning kaitsevõimalusi. Reklaambänneril on lisaks öeldud, et reklaam on kooskõlastatud terviseameti ja ravimiametiga.

Olles reklaamiga tutvunud, nentis ka Margit Plakso: «Paistab, et kõik aspektid ei vasta kooskõlastusele. Tegeleme asjaga.»

Selles, et ühe ravimitootja algatatud kampaaniast teavitab oma veebilehel ka riigiasutus terviseamet, ei näinud aga Plakso midagi halba. Lisaks GSK-le on Eestis A- ja B- hepatiidi vaktsiinide müügiload ka Sanofi Pasteuril, A-ja B-hepatiidi kombineeritud vaktsiin on saadaval vaid GSK-lt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles