N, 29.09.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Suhkur asendatakse aina enam loodusliku magusainega

Suhkur asendatakse aina enam loodusliku magusainega
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Stevia on hea asendaja suhkrule
Stevia on hea asendaja suhkrule Foto: SCANPIX

Rasvumise kui globaalse epideemia taustal on teadlased püüdnud leida looduslikku magusainet, mis ei annaks energiat ja mille maitse sarnaneks suhkruga.

Seetõttu uuris maailma terviseorganisatsiooni (WHO) ekspertkomisjon 2006. aastal põhjalikult stevia glükosiidide toimet katseloomadega ja vabatahtlike inimestega teostatud katsetes ning tunnistas, et looduslik magusaine stevia ei ole tervisele kuidagi ohtlik.

Steviat lubatakse kasvatada ja tarbida paljudes maades, kuid erinevates riikides on steviat käsitlev seadusandlus erinev, sealhulgas ka maksimaalsed lubatud doosid. Eestis on toiduainete pakenditel stevia esitatud magusaine nime all kas numbriga E960 vōi nimetusega stevioolglükosiidid ning Euroopa toiduohutusameti määruse järgi võib 70 kilogrammi kaaluv inimene tarbida ohutult päevas 280 milligrammi stevioglükosiide. Võrdluseks nii palju, et näiteks pooles liitris Nestea jäätees on 8,56 milligrammi stevioglükotsiide.

Steviat võib kasutada paljudes toitudes ja jookides, kuid enne peab hoolikalt testima, millist preparaati kasutada ja kui palju seda lisada, sest mõnel preparaadil võib olla tuntav kõrvalmaitse. Tuntumad steviat sisaldavad joogid ning toidud on karastusjoogid (jääteed, spordijoogid, maitsestatud vesi), närimiskummid, sojakaste, ketšup ja kommid.

Jaapanis, kus steviat on kasutatud juba üle 40 aasta, võib leida steviat ka jäätises, jogurtis, mahlajookides, konserveeritud toitudes, riisiviinas ja hambapastas.

Eestis on steviaga tooteid veel vähe. Osa suhkrust võiks steviaga asendada näiteks jogurtites, jäätistes ja kohupiimakreemides. Osa suhkru asendamine stevia preparaatidega võimaldab nautida magusat maitset ja väheneb ka saadav energiahulk, kuid steviaga ei tohi liialdada. Kehakaalu alandamiseks tuleks aga üle vaadata kogu toidusedel ja suurendada kehalist koormust.

Kuigi Brasiilias ja Paraguais kasutati stevia lehti magustamiseks juba aastasadu, toodeti esimene tööstuslik stevia magusaine 1971. aastal Jaapanis. Kulus peaaegu pool sajandit enne kui seda lubati kasutada toidu lisaainena USA-s ja Euroopa Liidus.

Rasvunute arv tõuseb kogu maailmas kiiresti, mistõttu oli WHO juba 1997. aastal sunnitud kuulutama rasvumise globaalseks epideemiaks. Vähese liikumise kõrval peetakse rasvumise üheks süüdlaseks ka liigset suhkru tarbimist. WHO on soovitanud suhkru tarbimist vähendada ja eesmärk on jõuda tasemeni, kus suhkru tarbimine moodustab viis protsenti toiduenergiast.

Märksõnad
Tagasi üles