Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Selfie on oluline eneseteadvuse kujundaja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maiken Mägi
Copy
Paarike teeb üheskoos selfie't.
Paarike teeb üheskoos selfie't. Foto: SCANPIX

Selvepilte ehk selfie'sid on peetud edevust väljendavaks, aga Katrin Tiidenbergi arvates võivad need olla olulised identiteeditööriistad.

«Selfie-praktikad toimivad erinevate inimeste jaoks teadmusseadmena, mis võimaldab minapildi ja kehaga eksperimenteerimist ning õpetab inimesele eneserefleksiivsust. Turvalistes keskkondades võimaldavad selfie’d kontrollitunnet,» ütleb Tiidenberg, kes kaitseb täna Tallinna Ülikoolis selfie-teemalist doktoritööd.

Oluline on tema sõnul see, et selvepiltidele ei saa omistada ühest tähendust, mis nendega platvormilt platvormile või inimeselt inimesele kaasneks. Selfie tähendab erineval ajal, erinevatel platformidel, erinevate inimeste jaoks erinevaid asju.

Tiidenbergi sõnul on sotsiaalse ja tehnilise ühtesulavuse olukord rahutukstegev: «Oleme Facebooki domineerimisega liikumas  sotsiaalvõrgustike maailma, kus kõik kontod on omavahel seotud ning nimelised – sellel on palju laiemad tagajärjed sellele, mida saame internetis teha ja mida see meie minapildiga teeb, kui arvatakse.  Anonüümsuse kadumist põhjendatakse turvalisuse küsimusega, küünilisemalt on selle taga platformiomanike majanduslikud huvid.»

«Fotod pole enam tõendid reaalsusest, vaid on väärtuslikud hetkedena, nende esteetika aga kaduv, muunduv ja vahetu. Koolitamata autorite fotod näitavad, mida peetakse pildistamisväärseks. See mängib rolli identiteedi kujunemises, kogukonna ning pere sotsiaalses konstrueerimises,» selgitab Tiidenberg.

Tiidenberg uuris selfie’de tegemise ja jagamise praktikaid Instagram ja Tumblr.com keskkondade näitel, täpsemalt subjektiivsuse, kultuuriliste praktikate ja selfie’de sotsiaalse kasutuse vahelisi suhteid. Tema doktoritöö kannab pealkirja «Piltide jagamine, identiteediloome ja tähenduslikud suhted – kuidas mõista selfipraktikaid?»

Tagasi üles