Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Arsti e-konsultatsioon – riskantne või hädavajalik?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marian Võsumets
Copy
Kui arst patsienti ei näe, võib diagnoos olla ekslik
Kui arst patsienti ei näe, võib diagnoos olla ekslik Foto: SCANPIX

E-konsultatsioon tähendab perearsti ja eriarsti vahelist konsultatsiooni, mille puhul eriarst langetab otsuse, kas patsient tuleb enda vastuvõtule kutsuda või piisab perearsti visiidist.

Kui Ida-Tallinna keskhaigla juht Ralf Allikvee leiab, et tegemist on riskantse ettevõtmisega, siis Põhja-Eesti regionaalhaigla juht Tõnis Allik pidas uuendust äärmiselt heaks meetmeks patsientide prioritiseerimiseks ja ebavajalike visiitide vältimiseks, kirjutab Med24.

 «Meil on ka objektiivne põhjus. Mõni aeg tagasi, 6-7 aastat tagasi, olime nii-öelda e-tervise eestvedaja, aga meie süsteem «Ester 3» kahjuks ammendus ja kui läksime uuele süsteemile, siis oli väga palju probleeme. Nüüd oleme jälle saanud jalad maha,» rääkis Allikvee.

Ta märkis, et sel aastal katsetas ITK umbes 500 e-saatekirjaga – märtsis alustas haigla koostööd perearstidega, kellega on juba pikem kogemus. «Mõlema osapoole puudused tulevad ilusti välja. Põhiline on, et selleks, et e-saatekirjast  minna e-konsultatsioonile, on dokumendi vormistamine väga keeruline. Kuid risk läheb liiga suureks sellepärast, et kui sa teed selle põhjal otsuse, on üle 50 protsendi tõenäosus, et sa paned puusse ja patsient mitte ei võida sellest, vaid kaotab,» rõhutas Allikvee. Samas lubas ta teemaga siiski tegelda, kuid tõi välja veel ühe probleemi – personalipuuduse.

«Enam ei ole neid töötegijaid nii palju, et kõike saaks optimaalselt teha, sest meie töökoormused on juba väga-väga suured. Ja nüüd tuues e-konsultlatsioonid juurde, tähendab see, et peab kindlasti olema täiendavat mahtu, sest kohustus on ööpäevaringselt 365 päeva aastas tööd teha ja nagunii tehakse rohkem tööd, kui seda haigekassa meie käest ostab,» lisas ta.

Allik rõhutas aga, et e-konsultatsioon ei tähenda lisatööd. «Me räägime sellest, et haigeid tuleb prioritiseerida. Mõned peavad kiiremini pääsema arsti juurde, mõned võivad oodata – see on selle teenuse mõte. Selle teenuse mõte ei ole panna kardiolooge või mõnda teist eriala rohkem visiite tegema.»

PERHis osutatakse e-konsultatsioone pilootprojektina Alliku sõnul polikliiniku tööaja sees. «See tähendab, et mingi osa tavavastuvõtte asendub e-konsultatsioonidega, kus arst töötab lihtsalt informatsiooniga, mis tal arvutis on, prioritiseerib patsiente ja konsulteerib perearste,» ütles ta, lisades, et teist võimalust ambulatoorselt haigeid prioritiseerida praktiliselt ei olegi, sest muidu on haiged järjekorras selle järgi, kuidas nad ise ennast järjekorda panevad.

Tagasi üles