Kui õlletootjate kinnitusel on neid uute alkoholipiirangute kavandamisel kõrvale jäetud, siis tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski sellega ei nõustu.
Ossinovski tõrjub õlletootjate süüdistusi
«Alkoholitööstuse esindajad on osalenud kirjalike ettepanekutega ja läbi erinevate töörühmade alkoholipoliitika kujundamisel vähemalt 2009. aastast, kuid asjaosaliste kinnitusel on mitteametlikult tööstuse ja kaupmeeste esindajatega konsulteeritud ka varasemalt,» kinnitas tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski oma vastuses õlletootjate pöördumisele.
Ta kinnitas, et kõik kavandatavad alkoholipiirangud on olnud arutluse all juba neli aastat ning 2012. aasta jooksul said nii tootjate, kaupmeeste kui reklaamitegijate esindajad sel teemal omi seisukohti avaldada. «Lisaks rohelise raamatu koostamise protsessile, kus erasektori kõrval oli võimalus kaasarääkimiseks ka terviseorganisatsioonidel, anti erasektorile veel täiendavaid võimalusi kohtumistel, kus teisi osapooli ei kaasatud,» kinnitas Ossinovski.
Sotsiaalministeeriumi hinnangul on pakutud variant mõistlik kompromiss sotsiaalsete ja tootjate erihuvide vahel. «Kindlasti ei saa seda nimetada radikaalseks ei võrreldes täna kehtivate piirangutega ega rahvusvahelises võrdluses,» ütles minister. Ta tõi näiteks, et rahvastiku tervise seisukohast oleks kindlasti õigustatud reklaami täielik keelamine, kuid on piirdutud reklaami sisu reguleerimisega, jättes tootjale võimaluse tutvustada oma toodet ja selle omadusi.
«Kui võrrelda Soomes ja Rootsis kehtivat jaemüügimonopoli ning kavandatavaid kättesaadavuse piiranguid Eestis, siis on sotsiaalministeeriumi pakutud piirangud pigem tagasihoidlikud,» ütles minister. Mõlemas riigis kehtivad olulised piirangud reklaamile. «Soome on värskelt uuendanud piiranguid alkoholireklaamile, mis ulatuvad nüüd ka sotsiaalvõrgustiku kasutajate poolt toodetud sisuni, mis on Euroopas täiesti uus lähenemine. Prantsusmaa, kust oleme eeskuju võtnud reklaami sisupiiranguteks, on lisaks keelanud telereklaami täiesti ning ei luba alkoholitootjate kaubamärke eksponeerida ka spordivõistluste, -ürituste ja –rajatiste sponsorina,» tõi ta näite.
Ossinovski tuletas tootjatele meelde, et juba 2012. aastal käisid õlletootjad rohelise raamatu aruteludel välja idee inimese kaotamisest alkoholireklaamides. «Paraku näeme tänagi alkoholireklaamides inimesi, peomeeleolu, ilmselgelt meeleolule ja elustiilile, mitte tooteomadustele rõhuvaid reklaame,» lisas ta.
Riik on seadnud eesmärgiks vähendada lähiaastatel alkoholi tarbimist ligi viiendiku võrra ehk kümnelt absoluutalkoholi liitrilt elaniku kohta aastas kaheksale liitrile. Vabariigi Valitsuse sihiks on aga alkoholi tarbimise vähendamine lausa poole võrra aastaks 2030.