Tasulise lastearsti nõuande telefoni kogemus näitab, et sageli vajavad lapsevanemad nõustamist tüüpiliste terviseprobleemide korral.
Nõuandetelefon: lapsevanemad ei oska palavikku alla võtta
«Nõuandetelefonile saavad lapsevanemad helistada iga päev kell 8.00–24.00. Kõneminut maksab 1 euro ning vastajateks on nii haiglas töötavad kui ka pensionieas lastearstid,» rääkis.
«Telefonilastearst ei saa panna diagnoosi, vaid anda tegutsemisnõu,» rääkis Tallinna lastehaigla toetusfondi juhataja Inna Kramer. Sageli ei tea lapsevanem, kuidas koduste ravivõtetega alandada palavikku ning toimida kõrvavalu, kõhulahtisuse ja oksendamise korral. Tihti küsitakse lastearsti tasulisele nõuande telefonile helistades vastsündinu või varaealise imiku hoolduse ja toitmise jms kohta, samuti vaktsinatsiooni, õnnetusjuhtumite (kukkumised, põletused), raseda ja imetava ema probleemide kohta. «Esmased soovitused on tähtsad, kuid sageli on hädavajalik edasine haige läbivaatus/jälgimine arsti juures – seda kogenud lastearstid ka rõhutavad,» lisas Kramer.
Nõuandetelefon avati 15. novembril 1995 ja käivitamiskulud aitas katta tollane AS Eesti Telefon (Elion Ettevõtete AS) 7500 krooniga ja 1997. aastal veel 10 000 krooniga sidekulude katteks.
Kõnede arv on aastate lõikes tõusnud. Kui esimesel viiel aastal saadi aastas keskmiselt 6630 kõnet, siis perearsti süsteemi käivitumisega tõusti üle 10 000 piiri. Telefoniarstide töömaht ei vähenenud ka perearsti nõuandetelefoni avamisega, vaid vastupidi – sissetulnud kõnede arv suurenes hoopis.
Telefoni sissetulekust kaetakse esmajärjekorras valvearstide palgad ja telefoni sidekulud, kuid märkimisväärne osa jääb heategevusprojektideks.