Kas pluss-suuruses modellid tekitavad ülekaalulisuse epideemia?

Heilika Leinus
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Reklaamides võib üha enam näha pluss-suuruses modelle.
Reklaamides võib üha enam näha pluss-suuruses modelle. Foto: BERTRAND GUAY/AFP

Kanada teadlased seostavad pluss-suuruses modelle ebatervisliku eluviisi ja ülekaalulisuse propageerimisega.

Kanadas asuvas Simon Fraseri ülikoolis hiljuti tehtud uurimistöös väidetakse, et näiteks Dove’i reklaamides ja Austraalia moekataloogis Target nähtud «realistlikud» pluss-suuruses modellid mõjuvad kahjulikult inimeste eluviisi ja toitumist, kirjutab veebiportaal news.com.au.

Sellega on nõus ka osa Ameerika teadlasi. USA-s asuva California osariigi ülikooli turunduse professor dr Lily Lini sõnul paneme üha rohkem tähele reklaame, kus kasutatakse volüümikate modellide kohta iseloomustusi «päris» ja «normaale». Tema sõnul tehakse nende reklaamide tõttu tervisele kahjulikke valikuid.

Eksperimendis anti uuringus osalejatele kolm reklaami. Ühel oli pluss-suuruses modell heakskiitva hüüdlausega, teisel oli ülekaaluline modell kommentaarideta ja kolmandal ei olnud modelli. Erinevad osalejad said erineva reklaami. Seejärel täitsid osalejad küsimustiku, kus nad kirjeldasid toitumise ja spordiga seotud tundeid,  mis neil reklaame vaadates tekkisid. Naised, kes nägid reklaame, kus volüümikaid modelle kirjeldati «päris» naistena, tegid küsimustikule vastates valiku kõrgema kalorsusega toidu ja vähema spordi kasuks.

Uurimistöö jaoks tehtud viies uuringus osales kokku 1032 juhuslikult valitud inimest. Ühtegi uuringusse ei valitud inimesi kehamassi indeksi järgi. Dr Lini sõnul ei mõjutanud osalejate enda kehamassi indeks märkimisväärselt nende valikuid. «Me juba teadsime, et suurema kehakaaluga inimesi halvustavad reklaamid on kahjulikud, kuid meid üllatas pisut, kui nägime, et ülekaalulisust heaks kiitev reklaam vähendas veelgi inimeste motivatsiooni end vormis hoida,» ütles Lin, kelle sõnul peaks reklaami tegijad pöörama rohkem tähelepanu sellele, kuidas nad tarbijaid oma reklaamiga mõjutavad.

Austraalia pluss-suuruses modell Laura Wells ütles, et ta saab probleemist aru, kuid ei ole uurimistöö tulemustega täiesti nõus. «Igaüks on normaalne. See, mis on normaalne sõltub inimese enda mõtteviisist,» ütles Wells, «Me kõik oleme erinevad ja see muudabki maailma ilusaks.» Wells väidab, et on karjääri jooksul kohtunud inimestega, keda just pluss-suuruses modellidega reklaamid on innustanud tervislikumalt elama ja oma keha armastama.

Austraalia Vivien’i modelliagentuuri mänedžer Catherine McGilli üllatasid uurimistöö tulemused. Tema sõnul on väga meeldiv, kui reklaamides kasutatakse erineva suurusega inimesi. Tema sõnul noritakse reklaamide kallal alati: Kui reklaamides kasutatakse väga saledaid modelle, siis põhjustavat see anoreksiat ja kui kujutatakse volüümikamaid naisi, siis jällegi ülekaalulisust.

Toitumisraskustega inimesi toetav Austraalia sihtasutus The Butterfly Foundation on seisukohal, et tegelikult ei peaks tähelepanu pöörama kaalule, vaid heale tervisele ja sellele, et inimene ennast ise hästi tunneb.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles